Magyarországon a legnagyobbak a kampányköltségek

Túl költséges az EP-választás a Fidesz szerint - meghúznák a nadrágszíjat

A Fidesz speciális, négypontos megállapodási javaslatot dolgoz ki a pártok számára annak érdekében, hogy csökkentse az idei európai parlamenti választási kampány költségeit - mondta a párt frakcióigazgatója szerdán Budapesten.

2009.01.14 14:59MTI

A Fidesz azt javasolja, a pártok vállaljanak kötelezettséget arra, hogy nem hirdetnek a kereskedelmi médiában, hiszen ez a legdrágább a lehetőségek között - közölte Répássy Róbert a sajtótájékoztatón. A Fidesz álláspontja szerint a pártoknak csak a közszolgálati médiában kellene hirdetéseikkel megjelenni, a kereskedelmi csatornákon pedig csak akkor, ha van mód közszolgálati hirdetéseket közzétenni.

Mint a politikus mondta, azt is várják, hogy a kormány vállaljon kötelezettséget arra, hogy nem folytat kommunikációs trükközést, nem folytat közpénzből finanszírozott kormánypropagandát, amellyel segíti a kormánypárt kampányát.

Répássy Róbert úgy vélekedett, az ilyen közpénzekből folytatott kormányzati kampány költségei egy kampány idején csaknem azonosak a pártok kiadásaival. A Fidesz javaslatának része lesz még, hogy a megállapodást aláírók vállalják egy saját maguk által meghatározott kiadási plafon betartását, illetve azt, hogy kampánykiadásaikat egy átlátható, úgynevezett kampányszámlán vezetik. A kiadási plafonnal kapcsolatban az MTI kérdésére, hogy ez mekkora összeg lenne, Répássy Róbert azt válaszolta: még nem határoztak meg konkrét, összegszerű javaslatot, ám a Fidesz álláspontja szerint ennek kevesebbnek kell lennie annál, mit amit az előző európai parlamenti választási kampányban elköltöttek a pártok.

Arra a kérdésre, hogy öt éve mekkora összeget költhettek a pártok, Répássy Róbert annyit mondott: "ez milliárdos nagyságrendű összeg". Mint a politikus mondta, szakértőik már dolgoznak a javaslaton, amelyet várhatóan január végéig írásban megküldenek a parlamenti pártoknak.

Ez lehet a tárgyalási alap
- jegyezte meg. Répássy Róbert emlékeztetett arra, hogy a Fidesz már nyújtott be törvényjavaslatot a kampányköltségek csökkentésére, ám ezt - mint mondta - az MSZP és az SZDSZ az Országgyűlésben még csak napirendre sem vette. Ez a javaslat mind a mai napig a Ház előtt van - emlékeztetett.

A Fidesz javaslatának indoklásaként Répássy Róbert azt hangsúlyozta, hogy a válság idején ízléstelen dolog lenne túlzott összegeket költeni a választási kampányban. Mint mondta, nemzetközi összevetésben is túl sokat költ politikai kampányokra Magyarország.

Összehasonlításképpen megemlítette, hogy 2008-as adatok szerint egy országgyűlési választás az állam számára 6,5 milliárd forintos költséget, egy EP-választás csaknem négymilliárdot, egy népszavazás pedig hárommilliárd forintos kiadást jelent.

S ezen felül van még a pártok költése - tette hozzá a politikus, utalva arra, hogy ezzel szemben a Magyarországnál jóval nagyobb Németországban a költségeket forintra átszámolva egy választásra 15 milliárdot költenek, míg a hazánkkal csaknem azonos nagyságú Portugáliában - szintén forintra átszámolva - 2,5 milliárdért kampányolnak a pártok.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.