Szakértői egyeztetésbe kezd a LESZ
Malév - A vezetők tízmilliókat kaptak, a dolgozók semmit?
A LESZ közleménye szerint visszataszító, hogy a vezetők sok tízmilliós végkielégítésekkel távoztak az elmúlt évek folyamán a Malév-csoporttól, ma pedig valószínűleg nincs pénz a kétkezi dolgozók ezrei számára az újrakezdés esélyét jelentő végkielégítésekre.
2012.02.17 18:22ma.huHozzáteszik: „az érdekképviselet szakértői egyeztetéseket kezdeményez a dolgozói tulajdonrész-szerzésről. A Napi Gazdaság ezidáig nem cáfolt értesülése szerint a Malév számláján egymilliárd forint található, miközben az elbocsátott – leányvállalatokat is beleszámolva – több mint kétezer dolgozó végkielégítéseinek kifizetése kilencmilliárd forintra van szükség. A bérgarancia-alapokból befolyó pénzekkel együtt is csupán a dolgozóknak járó pénz negyedét tudják majd kifizetni a távozóknak.”
„A LESZ szerint visszataszító, hogy a cég vezetői az elmúlt években több tízmillió forintos végkielégítésekkel távoztak a cégtől – hogy aztán például Limburger Lóránt jelenlegi vezérigazgató visszatérjen a Malévhez. Hibás döntéseik eredményeként most azok a végkielégítések kerültek veszélybe, amelyekkel az egyik napról a másikra állását vesztő alkalmazottak esélyt kapnának, hogy újrakezdjék életüket a válságos gazdasági környezetben.”
A szakszervezet szerint „a jelenlegi helyzetben érdemes megvizsgálni a dolgozók tulajdonrészhez juttatását az életképes Malév-leányvállalatokban. Ez több előnnyel is kecsegtet a Malév Ground Handling Zrt-nél, a Malév földi kiszolgálással foglalkozó vállalatánál. A tulajdonossá tett dolgozók elbocsátások helyett választhatják azt az agresszív üzletszerző tevékenységet, amely segítene lekötni a Malév leállásával megüresedett kapacitásokat. Erre a közvetlen konkurenciától 2007-ben Borisz Abramovics hívására visszatérő Limburger Lóránt vezérigazgató nem mutat fogékonyságot.”
„A dolgozói tulajdonrész-szerzésre számos sikeres példa áll rendelkezésre külföldön és hazánkban egyaránt. A menedzsment létszámának és juttatásainak racionalizálásával, a végkielégítések (még ha csak negyedükre van is pénz) megtakarításával több hónapra elég haladékot nyerne a cég” – áll a LESZ közleményében.
A szakszervezet ezért „haladéktalanul szakértői egyeztetést kezd a közlekedési dolgozók európai és nemzetközi szövetségeivel, az ETF-fel és az ITF-fel. Az érdekképviselet emellett a Herendi Porcelánmanufaktúra Rt. dolgozói szervezeteivel is felveszi a kapcsolatot – ott a gyár 75 százaléka van az alkalmazottak tulajdonában."
„Alapos mérlegelést igényel, hogy a Malév GH esetében járható-e ez az út. De ha a dolgozók százainak megélhetése, puszta életben maradása sokadrangú szemponttá silányul a Malév felszámolása során, akkor minden ilyen esélyt érdemes komolyan megfontolni” – zárul a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet közleménye.