Nem fizetnek - körforgalom-tartozás?
A BKK szerint átverik a BKV-t - az a baj
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerint a BKV baja nem az, hogy rosszul gazdálkodik, hanem az, hogy a megrendelt szolgáltatásokat nem fizetik ki.
2012.01.10 07:11MTIA BKK ezt arra reagálva közölte, hogy a BKV-figyelő blog több auditáló, tanácsadó szerződésről azt írta, "felülárazták" őket. A központ szerint a gazdálkodáson mindig lehet javítani, és ezen folyamatosan dolgoznak is, de ez a probléma a finanszírozásinál jóval kisebb. Hangsúlyozták, hogy a BKV idei működése 139 milliárd forintba kerül, ebből az utasok 50 milliárd forintot (jegyárbevétel), az állam pedig 16 milliárd forintot (árkiegészítés a tanuló- és nyugdíjasbérletek után) ad, mintegy 73 milliárd forint a különbség, amit nem fedez senki.
A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén dönthet arról, hogy a probléma megoldása érdekében hatmilliárdot saját költségvetéséből átad intézmények, iskolák költségvetése terhére, illetve ötmilliárd forintot megspórol a BKV működésén.
Csökkenthetik a béren kívüli juttatásokat, újratárgyalhatják és visszafoghatják a nagy szolgáltatási szerződéseket (telekommunikáció, informatika stb.), mérsékelhetik az üdülőkre és a munkásszállókra fordított kiadásokat, felülvizsgálhatják a szolgálati járatokat.
Kitértek arra is, hogy a BKV azért is van most nehéz helyzetben, mert a múltban felvett 58 milliárdos adósságot is ki kell fizetni, és az idei finanszírozás sincs megoldva, a BKV közszolgáltatási szerződése pedig idén április végén lejár, és a stabil működéshez több évre szóló, előre látható pénzügyi alapokon nyugvó új megállapodást kell kötni.
A közgyűlési határozati javaslat elfogadása esetén a működéséhez minimálisan szükséges kötelezettségvállalásokat is vissza kell fognia a BKV-nak. Hozzátették, hogy ha a pénzügyi helyzet miatt elmaradnak a járművek fővizsgái és az alkatrészbeszerzések, akkor ezeket később nagyobb, egyszeri kiadással lehet csak kezelni.
Két BKV-s szakszervezeti szövetség vezetője hétfőn azt közölte, hogy leállították a vállalatnál az alkatrészek beszerzését, ezért bizonytalanná vált, hogy meddig tudják a járműveket forgalomba adni, mivel emiatt nehezebben lehet javítani őket.