Ha a NAV le nem foglalja...

Kevesebb, de jobb bor kerül a pincékbe az idén

A mennyiség ugyan kevesebb a szokásosnál, ugyanakkor a borok minősége várhatóan meghaladja majd az átlagos szintet, a mustok cukortartalma jó.

2011.11.10 15:50MTI

Az idén várhatóan kevesebb bor kerül a pincékbe az átlagosnál - mondta Horváth Csaba, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) főtitkára csütörtökön az Országgyűlés mezőgazdasági bizottsága szőlészeti és borászati albizottságának ülésén.

A képviselők az ágazat helyzetéről hallgattak meg beszámolót az ülésen. A HNT főtitkára jelezte: az idén a szőlőtermést mintegy 64 ezer hektárról takarították be a gazdálkodók. Ez mintegy 470 ezer tonna körüli szőlőmennyiséget jelent. Ebből a termésből várhatóan, 2,5 millió hektoliter bor készülhet.

Hozzátette, hogy a mennyiség ugyan kevesebb a szokásosnál, ugyanakkor a borok minősége várhatóan meghaladja majd az átlagos szintet, a mustok cukortartalma jó.

A HNT főtitkára az idei legnagyobb ágazati gondnak nevezte azt, hogy már az első félévben több mint 500 ezer hektoliter bor érkezett Olaszországból Magyarországba az olasz statisztikák szerint. A magyar statisztikák e mennyiség mintegy a felét mutatják ki. Horváth Csaba szerint az olasz import rendkívüli mértékben befolyásolja főként az olcsó borok piacát, ahol erősen torzító hatású.

Abban az országgyűlési képviselők is egyetértettek a jelenlévő szakemberekkel, hogy az olasz borimportot ellenőrzött keretek közé kell szorítani, így jobb piaci feltételeket teremtve a belföldi bortermelőknek.

Az albizottsági ülésen az országgyűlési képviselők tájékoztatást kaptak arról, hogy a Nemzeti Borakadémia Kft. közreműködésével elkészült 34 magyar bor termékleírása, amely várhatóan segíti majd a magyar borok eddiginél kedvezőbb piacra jutását és versenyképességének növelését.

Négy szakmai szervezet - a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége, a Pannon Bormíves Céh, valamint a Vindependent - képviselői létre kívánják hozni a szőlő-borágazat szakmaközi szervezetét. Ez a szervezet a szőlőé és bortermelőket, valamint kereskedőket tömörítené, annak érdekében, hogy az ágazat az eddiginél összehangoltabban működhessen egymás érdekeinek kölcsönös figyelembevételével.

A honatyáknak tájékoztatót adott a bormarketing területén végzett munkáról Simon Péter, az Agrármarketing Centrum igazgatója. Elmondta: az utóbbi egy évben jelentős változások mentek végbe ezen a területen, ugyanis megalakult a Bormarketing Bizottság, amely jelentős segítséget nyújt az AMC-nek. Az igazgató közölte: a hatékony marketing tevékenység érdekében, olyan pályáztatási rendszert alakítottak ki, amelyben népszerűsíthetőek a helyi és az országos értékek egyaránt. Így az AMC támogatja a helyi fesztiválok megrendezését, de az országot bemutató és népszerűsítő nemzetközi események - például a borszakvásárokon való részvételt is. Az idén bormarketingre mintegy 1 milliárd forint volt költhető. A jövő évben ennél valamivel kevesebb, mintegy 700 millió forint jut. Ennek a kevesebb termés az oka, ugyanis kisebb lesz a befizetendő járulék összege, amelyből a marketing tevékenység finanszírozható.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.