Da vinci is próbálkozott vele
A Helikopter működése
Tudják-e, hogy mikor született meg a helikopter első pontos műszaki terve? Még az 1500-as évek elején.
2010.05.28 08:32freepressEkkor vetette papírra Leonardo da Vinci elképzeléseit a forgó szárnyakkal függőlegesen felemelkedő repülő gépezetről. Így a helikopter feltalálójának akár Leonardót is tarthatnánk.
Az első ismert, összesen másfél percig tartó felszállást 1907-ben hajtotta végre a francia Louis Bréguet, de ezt az eseményt nem dokumentálták és legtöbben erről a dátumról nem is hallottunk.
A lexikonok és a közvélemény ugyanis sokáig a magyar Asbóth Oszkár 1928. szeptember 9-i felszállását tartotta a helikopter születésnapjának, és őt magát a működőképes helikopter megtervezőjének.
Ez azonban nem igaz. Más feltételezések szerint egyszerűen ellopott műszaki megoldásokat a többi tervezőtől. Asbóth ugyanis dolgozott az első világháború alatt helikopterépítőként- és egyes vélekedések szerint onnan emelt át megoldásokat saját magáról elnevezett gépébe.
„Ő ott valamit megfigyelt és utána 10 évvel később megpróbálta a gyakorlatba átültetve, saját nevén futtatva kért támogatást."- mondta Szabó Attila, repüléstörténész.
Asbóth saját állítása szerint- megdöntötte a korabeli rekordokat. Gépe, mintegy másfél óráig a levegőben volt, és saját alapján, 20 méter magasan, vízszintesen is tudott repülni.
De pontosan hogyan is nézett ki ez a szerkezet?
„A helikopter törzse csövekből álló hegesztett vázszerkezet volt. A motor mögött helyezkedett el a pilóta egy nagyon kezdetleges ülőkén és így pilotírozta perceken, egyes feljegyzések szerint másfél órán keresztül ezt a veszélyes ördögszekeret." - folytatta.
Asbóth ugyanis utólag erősen eltúlozta saját repülési eredményeit. Az általa épített helikopter lényegében semmiféle műszaki újdonságot nem tartalmazott.
Ez is, mint akkor még általános volt, szeles időben kötelekkel volt a földhöz rögzítve, a gép ugyanis csak emelkedni-süllyedni tudott, vízszintesen egy enyhe szélfuvallat is kibillentette a helyéből.
„Biztosítókötelekkel stabilizálták a helikopterének a repülését, csakhogy ezeket a köteleket az eredeti felvételekről, amelyek készültek viszonylag kis számban, utólag kiretusálták." - magyarázta.
Asbóth Oszkár tehát feltalálónak semmi esetre sem nevezhető- még Magyarországon sem ő az első, aki helikoptert épített.
Ugyanis őt megelőzve az első világháborúban már felszállt és, mintegy 50 méter magasra emelkedett a Petróczky, Zurovecz és Kármán Tódor által készített szerkezet, amely szintén kötelekkel volt stabilizálva.
„Ez egy kötött helikopter volt, tüzérségi megfigyelő helikopter, a könnyen lelőhető gázzal töltött tüzérségi megfigyelő ballonok helyett."-tette hozzá.
A 3 forgómotorral hajtott gép kb 50 méterre tudott felemelkedni, igaz, a felszállásokat - a katonai feladatok miatt - sosem dokumentálták. Ez a helikopter a háborúban megsemmisült, de ezek a repülési tapasztalatok vezették rá Kármán Tódort az aerodinamika alapelveinek megfogalmazására.
Ő számította ki, hogy a helikopter megfelelően stabil mozgásához két, egymástól távol lévő forgólapát szüksége, mert így marad csak egyensúlyban a repülő szerkezete. Ám Kármán Tódor Németországba, majd Amerikába ment, így a helikopterrel már nem foglalkozott. Ezért tudta Asbóth Oszkár remek szervezési és propagandaképességével magának tulajdonítani az elsőséget.
És, hogy a vízszintesen is repülni képes, stabil, jól kormányozható helikopter mikor alakult ki?
„A második világháborúban már működtek ilyen helikopterek,még akkor is, ha erről nagyon keveset tudunk és az archív felvételeken általában a jóval ismertebb merevszárnyú vadászgépeket, Spitfire-eket, Messersmith-eket mutatják."
Tehát több, mint 30 évre volt szükség a jól működő helikopter elkészítéséhez.