A végtelenbe, és tovább
Napenergia hajtotta repülőgéppel a világ körül
Felfedezők családjából származik, akiket mindig foglalkoztatott a környezet és a természeti erőforrások kérdése.
2010.04.14 09:08MTINagyapja volt az első ember, aki kutatta a sztratoszférát, léghajóval áthatolva a légkörön; apja vitte végbe 1960-ban a valaha legmélyebb tengeri merülést egy tengeralattjáróban.
Bertrand Piccard most napenergia hajtotta repülőgéppel készül világkörüli útra, amelytől azt reméli, hogy tudatosíthatja a megújuló energia használatát. A svájci léghajós a minap sikeres próbarepülést végzett napelemekkel működő gépével, amellyel a tervek szerint 2012-ben repülik körbe a Földet. A Solar Impulse elnevezésű géppel december óta gyakorolták a felszállást, de korábban csak alig 60 centiméterre emelkedtek fel a földtől. A megtett távolság mindössze 300 méter volt. Idén még éjszakai tesztrepülést is végeznek, aztán a prototípussal teljesített próbarepülések adatait felhasználva új gépet építenek. A tervek szerint azzal repülik majd körbe a Földet, anélkül, hogy egy csepp üzemanyagot is felhasználnának.
"Nappal és éjjel szeretnénk repülni, bizonyítva, hogy megújuló energiákkal minden korlátozás nélkül lehetséges a korlátlan idejű repülés" - mondta el Piccard az AFP hírügynökség munkatársának.
Az 52 éves léghajós, aki eredeti foglalkozását tekintve pszichiáter, azt tervezi, hogy a Nap energiájával működtetett repülőgépével 20-25 nap alatt teszi meg a világkörüli utat, átlagosan 70 kilométert haladva óránként. A repülési időt André Borschberg volt svájci katonai pilótával fogja megosztani.
A Solar Impulse prototípusa karbonszálas anyagból készült, napelemeket helyeztek el felső szárnyfelületén. A cél az, hogy a napelemek nappal beszívják az energiát a repülőgép üzemeltetésére, sőt lítium-polimer elemekben el is raktározzák azt a motorok éjszakai működtetéséhez.
Lehetséges nagy dolgokat csinálni
A 12 ezer cellával ellátott gépet négy, egyenként 10 lőerős villanymotor hajtja. Bár szárnyfelülete megközelíti egy Airbus A340-ét, a Solar Impulse súlya csak 1600 kilogramm. A szerkezet 70 kilométer/órás sebességgel tud haladni.
Piccard és másodpilótája öt szakaszban tenné meg az utat, egyszerre öt napig maradnának fenn a levegőben. "Üzemanyag nélkül tervezzük megismételni Lindbergh repülését - jelentette ki Piccard, utalva Charles Lindberghre, aki első emberként repülte át az Atlanti-óceánt.
- Ha egy repülőgép képes üzemanyag nélkül megkerülni a Földet, azután már senki sem mondhatja, hogy a hasonló elven alapuló működtetés nem lehetséges gépkocsik, fűtőrendszerek, légkondicionálás, számítógépek és egyebek esetében".
Miután a repülőgépgyártók úgy nyilatkoztak, hogy a gépre vonatkozó előírásokat lehetetlen teljesíteni, Piccard egy versenyjacht-gyártóhoz fordult, hogy építse meg a szárnyszerkezetet.
"Ők nem tudták, hogy ez lehetetlen, így megcsinálták" - jegyezte meg némi gúnnyal a léghajós. Amikor azt kérdezték tőle, hogy mi vezette a megújuló energia népszerűsítésének szokatlan módszerére, a férfi családjának történetére hivatkozott. Ő maga is bizonyságot tett már korábban kalandvágyó természetéről. Briton Brian Jonesszal 1999-ben az elsők voltak, akik nonstop repülést hajtottak végre a Föld körül a Breitling Orbiter 3 nevű hőlégballonnal.
A mostani kísérleti program, amely összesen 70 millió euróba kerül, körülbelül hét éve áll tervezés alatt. A Solar Impulse különböző pontokon leszáll majd a világkörüli úton, hogy a pilóták pihenhessenek. A szünetek alkalmat nyújtanak majd arra is, hogy bemutassák a repülőgép technológiáját, bátorítsák az embereket arra, hogy azt felhasználják mindennapi életükben. Piccard a megújuló energia és az energia-megtakarítás népszerűsítésének módját látja a tervben.
"Voltam Koppenhágában a decemberi klímacsúcson, és láttam, hogy az embereknek elegük van a riadalomkeltőkből és a katasztrófát hirdetőkből. Az embereknek megoldásokra van szükségük. Ily módon szeretnék megmutatni, hogy lehetséges nagy dolgokat csinálni. S a repülés jó módja az üzenetek közvetítésének" - hangsúlyozta.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06