Concorde mi?

Az Airbus új szabadalma: New York 1 óra alatt!

Készül a valaha leggyorsabb szuperszonikus utasszállító repülőgép, és így fog kinézni.

2015.12.14 07:47ma.hu

Elérte a 2500 km/h-t, vagyis túlszárnyalta a hangsebesség kétszeresét a széles körben ismert Concorde, mely az Air France és a British Airways által üzemeltetett szuperszonikus utasszállító repülőgép volt - egészen 2003-as nyugdíjazásáig. Ám szakmai körökben ekkor sem merült feledésbe, számtalan gyártó érdeklődött iránta, akárcsak az Airbus SAS is.

Kép: Business Insider

Még idén júliusban fogadta el végül az Airbus szabadalmát az illetékes amerikai hivatal, egy olyan gépre, mely a hangsebesség több mint négyszeresét is elérné, és alig 1 óra alatt repülne Londonból New Yorkba. A beadvány szerint a gép elérné a Mach 4,5-et, azaz a hangsebesség négy és félszeresét. Az aktuális szabadalom azonban kicsit másként néz ki, mint ahogyan azt várnánk. A sci-fi filmekbe illő hiper-szuper külső helyett egy jóval realisztikusabb dizájnt kap a gépm sőt, alapjaiban tér el a megvalósítás előtt álló utasszállító, mint az elsődleges tervek.

Kép: Airbus

Az úgynevezett URAV (Ultra-Rapid Air Vehicle) már kiküszöböli a hangrobbanást és az egyéb, felszállási zajkibocsájtást, és 30-35 ezer méter magason szárnyalna. Függőlegesen emelkedne a magasba, ahol a többnyire rakétákon használt speciális hajtóművek bekapcsolnának, és a gép felgyorsulna az utazási sebességre. Igazi VIP-gép lenne, mindössze 20 utas férne be, akik függőágyakban helyeznék kényelembe magukat. Az Airbus azonban nemcsak kereskedelmi használatban gondolkodik, a tervek szerint hadászati alkalmazása is lehetne a szupergépnek.

A megvalósítás mindenesetre nem várható túl korán. Maga a repülőgépgyártó is hangsúlyozta, hogy a szabadalomban szereplő technológiai megoldások olyan koncepciókon alapulnak, amelyek még a kidolgozás nagyon korai fázisában vannak.

A terveket valójában már 2011-ben publikálták, de csak most kaptak nagyobb nyilvánosságot, miután az amerikai szabadalmi hivatal elfogadta azokat. Akkor az Airbus azt mondta, hogy 30-40 évbe is beletelhet, amíg üzembe állítják a járatot, ha egyáltalán eljut eddig a fejlesztés.

A társaság közlése szerint két hiperszonikus projekten is dolgoznak - az egyiken japán partnerekkel, a másikon orosz és ausztrál részvétellel -, amelyek a Mach 6-ig terjedő sebességspektrum meghódítását célozzák.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.