Hajók, tengerészek nélkül
Robothajókkal őriztetné partjait az USA
Tengeri drónokra bízná parti védelmét az Egyesült Államok; az átállással nem csak életeket lehetne megóvni és költséget csökkenteni, de hatékonyabbá is válhatna a vízi járőrözés. Nézze meg videón!
2014.10.08 19:00Szilágyi Szabolcs - ma.hu
Az Egyesült Államok tengerészeti kutatásaival foglalkozó Office of Naval Research (ONR) nemrég mutatott be egy 13 autonóm egységből álló vízi robotrajt. A teljes mértékben legénység nélkül működő, távolról irányítható raj egyes tagjai önműködően tevékenykednek, saját útvonalválasztó algoritmusuk révén kormányozzák magukat, képesek körülvenni ellenséges vízi járműveket illetve védeni, kísérni tengerészeti létesítményeket és hajókat.
Kaptárösztönre alapul a drónraj működése: a vezető nélküli vízi járművek digitális összeköttetésben állnak egymással, megosztják érzékelőikből gyűjtött információikat. Minden egyes hajó tisztában van saját környezetével és társai pozíciójával. Ennek ellenére tüzelni nem fognak automatikusan, ismerte el Matthew L. Klunder ellentengernagy, fegyveres összetűzés esetén a fegyvereket a távoli kezelőszemélyzet aktiválja. A kezelőszemélyzet, aki mindössze egyetlen emberből áll, annyira egyszerű a raj irányítása és felügyelete.
Kétféle módon deaktiválódhat a robotraj a vízen. Vagy elvesztik a kapcsolatot a kezelővel, vagy pedig utóbbi aktiválja a vészleállító parancsot (kill switch). Mindkét esetben használhatatlan fémdarabokként ringatóznak tovább a drónok ott, ahol éppen érte őket az esemény, egészen addig, amíg helyre nem áll a kapcsolat, vagy nem aktiválják őket újra.
Maguk az őrhajók jelenleg is a haditengerészet szolgálatában állnak, tehát nem kellett új vízi eszközöket létrehozni a projekthez. Minden egyes hajón ma még 4-5 tengerész teljesít szolgálatot, vagyis egy 13 fős raj akár 40-50 fővel is csökkentheti a működéshez szükséges "emberigényt", azonos (vagy inkább nagyobb) hatékonyság mellett. Így nem csak megóvható ezen emberek élete, de a bérük is megspórolható azzal, hogy más feladatokhoz irányíthatók át. A hajók egyébként többféle fegyverrel is el vannak látva, kezdve a .50 kaliberes géppuskáktól egészen a nagyerejű mikrohullámú fegyverekig.
Az egész hátterét adó CARACaS (Control Architecture for Robotic Agent Command and Sensing, nagyjából robotikus irányítás és érzékelés vezérlőarchitektúrája) potenciálja nem merül ki a hatékonyabb parti őrség lehetőségében és a hadihajók kíséretében. Ha a tengeri utazás, szállítás továbbra is az automatizálás felé halad, akkor akár a teherhajók is hasonló rendszereket kaphatnak, egymással a mostaninál is többet kommunikálhatnak és még kevesebb legénységet igényelnek majd a jövőben. Mindez tovább csökkentheti a vízi szállítás költségeit, ami a távolról hozott termékek árain is meglátszódhat.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06