A cigaretták mentoltartalma
A mentollal fogja meg a fiatal cigarettázókat a dohányipar
A dohánycégek aszerint változtatták cigarettáik mentoltartalmát, hogy kinek akarták eladni: kisebb mennyiséget tettek a fiataloknak szánt márkákba és többet azokba, melyekkel a már függő felnőtteket akarják megtartani - állapították meg a Harvard Közegészségügyi Intézetének kutatói.
2008.07.17 11:36MTIAz amerikai kutatók évtizedekre visszamenően tekintették át az iparág mentolos termékeinek fejlesztéséről és a stratégiai tervekről szóló dokumentumait. A vizsgálódók megállapították, hogy a dohánycégek kutatásokat végeztek arra vonatkozóan, hogyan emelhetné az eladásokat egyes csoportok körében a mentolszint változtatása. Az alacsonyabb mentoltartalmú, enyhébb márkák vonzották a fiatalabb dohányosokat, így aztán ezen termékek célcsoportja a fiatal korosztály lett.
Miután azonban hozzászoknak a fogyasztók a mentolhoz, igényük idővel emelkedik. 1987-ben a Reynolds cég kis mentoltartalmú cigarettákat reklámozott, próbálta átterelni a fogyasztókat a hagyományos dohánytermékektől ebbe az irányba, és igyekezett új, fiatal dohányosokat toborozni: "a kezdő dohányosok általában elutasítóan reagálnak... A kezdeti negatív hozzáállást alacsony mentoltartalommal lehet enyhíteni".
A kutatók további példákat is találtak. A Philip-Morris USA cég kétirányú stratégiát alkalmazott, hogy a Marlboro mentol piaci részesedését növelje a fiatal felnőttek és a régebbi dohányosok körében is. A Marlboro Mild típusokat 2000-ben vezették be országszerte az Egyesült Államokban, és népszerűvé váltak a fiatalok körében.
Ezzel egyidőben a szokványos Marlboro Menthol típus mentoltartalmát növelték, megcélozva ezzel a régi dohányosokat. Abban az évben az enyhe változatoknak volt köszönhető a cég mentolkategóriájában elért növekedés 80 százaléka. "A dohányipar évtizedeken át gondosan úgy igazította a mentoltartalmat, hogy ne csupán a fiatalokat vonzza, hanem egyidejűleg élethosszig megnyerje a régi fogyasztókat is" - mondta Howard Koh, a tanulmány társszerzője.
William Phelps, a legnagyobb amerikai dohánygyártó, a Philip Morris USA szóvivője szerint a tanulmány következtetéseit nem támasztják alá az idézett tények, egyetlen dokumentum sem szól fiatal vagy kamasz célközönségről. Greg Connolly, a jelentés egyik szerzője erre úgy reagált, hogy a dohányipar volt annyira óvatos, hogy nem szólt kamaszokról az általa áttekintett dokumentumokban, melyek főként a 80-as és 90-es évekből származtak. "Fiatal dohányosokról beszélnek. Számomra ez pusztán eufémizmus arra, hogy a kamaszok, kezdő dohányosok után kell menni" - közölte Connolly.
Az amerikai kongresszus azt latolgatja, törvényi felhatalmazást ad az amerikai élelmiszer- és gyógyszer-engedélyezési hatóságnak (FDA) arra, hogy szabályozza a dohánnyal kapcsolatos ügyeket is. A vezető dohánycégek közül csak a Philip Morris támogatja ezt az elképzelést. A mentolos cigaretták teszik ki az eladások mintegy 27 százalékát az Egyesült Államokban. Míg a hagyományos cigaretták piaca évek óta szűkül az országban, addig a mentolos termékek forgalma stabil volt az utóbbi esztendőkben is. Egy 2006-os amerikai felmérés úgy találta, hogy a 12 és 17 év közötti korosztályba tartozó dohányzó kamaszok 44 százaléka, a 18 és 24 év közötti fiatal dohányosoknak pedig 36 százaléka mentolos cigarettát használ.
Az Amerikai Tüdő Társaság adatai szerint naponta négyezer, 18 évesnél fiatalabb gyerek szívja el első cigarettáját, közülük 1100 rendszeres dohányossá válik. "A mentol segíti, hogy a nikotin lemenjen" - véli Connolly, hozzátéve, hogy a túl sok mentolt is nehezen tolerálják a kezdő dohányosok. Becslések szerint csak az Egyesült Államokban évente 400 ezren halnak meg a dohányzás következményeként fellépő betegségekben.