Káosz Chanel butikja előtt
Egy divatos kézitáskáért mindent megadnak a kínai nők
A hongkongi Canton Road luxusüzletei között, a Chanel butikja előtt hosszú sor formálódott a minap. A türelmetlen várakozók között volt két diáklány, Law és Luh is, mindketten régóta gyűjtöttek álmaik kézitáskájára.
2011.03.06 12:14MTISokan Kína más részeiből érkeztek a különleges státusú Hongkongba, hogy akár 5000 hongkongi dollárért (mintegy 125 ezer forint) beszerezhessék a legújabb modellt. Ma már nem csak a mintegy 900 ezer kínai milliomos körében számít ez természetesnek, a törekvés a kínai középosztály hölgyeire is átterjed.
Ami a leggazdagabbakat illeti, ők készek akár több tízezer eurónak megfelelő összeget is megfizetni egy olyan luxustáskáért, amellyel mindenki mást lepipálhatnak.
A két húszéves diáklány félállásban dolgozott és több mint egy éven át kuporgatta pénzét, hogy aztán valamelyik nagy divatcég táskájával felszerelkezve grasszálhasson a főutcán "Azért választottuk pont ezt a darabot, mert a márkanév nagyon fontos, magára vonja az emberek tekintetét és önbizalmat ad" - magyarázta az AFP-nek Law, vállán egy Louis Vuitton táskával.
Christina Ho, a Hong Kong Fashion Week című blog szerzője szerint ez a divat kulturális jellegű: "Ahogy a burgonyával szemben előnyben részesítik a rizst, az ázsiaiak mindennél fontosabbnak tartják a márkás kézitáskát is."
Korábban a nők a Kínában elterjedt koppintásokat kedvelték, de a vásárlóerő növekedésével most már megengedik maguknak az eredeti modelleket is. Amanda Lee, a Fashionography blog szerzője pedig azt írja, hogy a középosztálybeli nők ma Kínában úgy érzik, feltétlenül be kell szerezniük egy márkás kiegészítőt, s akik már rendelkeznek ilyennel, másikat is vásárolnak hozzá. A luxustáskák piaca olyan ütemben bővül Kínában, hogy a nagy cégek alig tudnak lépést tartani vele, 2010-ben a Prada táskák eladása 80 százalékkal nőtt, az ugyancsak a céghez tartozó Miu-Miu modelleké pedig ötszörösére emelkedett.
Sebastian Suhl, a Prada-csoport képviselője úgy gondolja, hogy ez még csak a kezdet, csak ízelítő a kínai piac hatalmas lehetőségeiből. Az új vásárlókör jellemző példája Zuki Ho kereskedelmi attasé, aki egyike a forgalmat fellendítő hölgyeknek: szekrényében 15 luxustáskát őriz. Egy alkalommal 40 ezer hongkongi dollárt, több mint egymillió forintot adott egy különösen szép darabért - ez két havi jövedelmének felelt meg.

A Crédit Lyonnais egyik tanulmánya szerint Kína 2020-ig a világ vezető luxuspiaca lesz, a szektor forgalmának 44 százalékával, és ennek a várható részesedésnek a volumene meg fogja haladni a szektor mai teljes forgalmát. Különösen a táskák, az órák és az ékszerek iránti kereslet nő majd erőteljesen.
A fejlődés irányát jól jelzi, hogy ma már a nagy márkák használt kézitáskáit is külön butik forgalmazza Hongkongban, a ritka modellek esetében nem egyszer az eredeti árnál is drágábban. Sokan várakozási listára iratkoznak fel, és több hónapig is kivárnak, csakhogy szert tehessenek egy-egy Mulberry- vagy Hermes-modellre, amelyek ára a 20 ezer HK-dollárt is elérheti.