Ördögszekér helyett B.dúr szimfónia

Liszt-év - Párbaj vér nélkül, zongoraszóval

A Művészetek Palotája "Liszt! Minden tekintetben." elnevezésű sorozatában pénteken este Jandó Jenő és Mocsári Károly idézi fel a híres, 1837. március 31-i Liszt-Thalberg "zongorapárbajt" a Fesztivál Színházban.

2011.02.22 17:38MTI

Az eredeti viadalt Cristina Belgiojoso-Trivulzio hercegnő szervezte meg saját párizsi szalonjában. Az 1930-s években ugyanis Párizs két részre szakadt, az egyik tábor Sigismond Thalberget, a másik Liszt Ferencet istenítette.

"Bár a műsor ismert, mi mégis más műveket játszunk, mert azokon túl lépett az idő, úgy hiszem, ma ők is változtatnának. De vérre nem megyünk" - mondta Mocsári Károly zongoraművész, a párbaj egyik résztvevője kedden az MTI-nek. Mint kifejtette, több átiratot vettek műsorra; az "ősforrástól", Bachtól indulnak, a zeneszerző egy-egy korálját (BWV 147 és BWV 659) Myra Hess, illetve Busoni zongoraverziójában játsszák. Ezután Mozart Requiemjének Confutatis tétele következik, amelyet Liszt vetett papírra.

A Requiemből a Lacrymosa tétel is megszólal, ez viszont Thalberg átirata.

Thalberg átiratait Liszt jól ismerte, és bár nem volt túl nagy véleménye róluk, a kor megidézéséhez mindenképpen be kell mutatni ezeket is. Persze a koncert főszereplője a 200 éve született magyar zeneszerző - mondta Mocsári Károly. Liszt mind a kilenc Beethoven szimfónia zongoraváltozatát elkészítette, többféleképpen is: egy zongorára, egy zongorára és négy kézre, két zongorára.


"Egyedül fogom a IV. (B-dúr) szimfónia harmadik tételét játszani, mintha négy kezem lenne. Nem a Thalberg-féle +háromkezes effektussal+ kelek versenyre, de annyi hang van az átiratban, hogy néha magam sem tudom, melyik kezem melyik szólamot játssza. Péntekig még sokat kell gyakorolnom" - tette hozzá a zongoraművész.

A koncerten rátérnek az opera műfajra is: Liszt számtalan opera parafrázisából Verdi Rigolettóját játsszák, a szünet után pedig Halévy A zsidó nő című operájának négy tételes átirata csendül fel. Ezt követően Jandó Jenő Liszt VIII. Magyar rapszódiáját adja elő, végül eljátsszák a két zongorás Patetikus koncertet.

Jules Janin, a Journal des Débats kritikusa 1837-ben így számolt be Liszt és Thalberg "rangadójáról": "Liszt még sohasem volt ilyen fegyelmezett, elmélkedő, energikus és szenvedélyes; Thalberg pedig sohasem játszott nagyobb hévvel és gyengédséggel".

A "meccs" akkor tehát döntetlenre végződött, Mocsári Károly szerint kettejük mostani közös fellépése valójában nem párbaj, csupán arra vállalkoznak, hogy emlékeztessenek Liszt életének egy különös momentumára.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.