Egy profi gördeszkás merész alkotásai
Meztelenség és szex: Ed Templeton a Műcsarnokban
A kiállítás egyes képein meztelenség, szex, vagy ezekre utaló magatartás látható, ezért a kiállítás 18 éven aluliak számára nem ajánlott!
2011.01.24 11:16műcsarnok! ma.hu
A profi gördeszkás, festő, fotós, videóművész, grafikus és szobrász Ed Templeton (1972) az utóbbi években Európába berobbanó alkotóinak egyik legérdekesebb figurája.
Ez a San Franciscó-i külvárosban nevelkedett művész közvetlen, nyílt személyiség, egészséges Amerika-kritikával, aki elkötelezett vegetáriánus, a sport, az értelmes időtöltés, a kreativitás hirdetője.
Talán meglepőnek hangzik, de a kortárs képzőművészet e nem mindennapi alakja Magyarországon is ismert, legendás személyiség, akinek budapesti látogatását sokan türelmetlenül várják.
Igaz, széleskörű ismertségét elsősorban nem művészetének, hanem a profi gördeszkázásnak, az általa alapított cégével, a Toy Machine-nel gördeszka lapokra készített közkedvelt grafikáinak és "utcastílust" követő ruhaipari cégekkel való együttműködésének köszönheti.
Ed Templeton művészetét nehéz lenne bárhova is besorolni. Sikerét fotóinak és akvarell technikával készült festményeinek őszinte hangvétele, napjaink fiataljainak a világon mindenütt tapasztalható kiábrándultságát átütő erővel érzékeltető képei és az azokon található szöveges kommentárjai adják.
Nem mindennapi módon installált kiállításai ellentmondanak a ma megszokott kiállítási gyakorlatnak, igazi különlegességek, egy újszerű látásmód lenyomatai.
A menyezettől a padlóig szőnyegszerűen felrakott fényképek, rajzok és festmények nagyon erős, intenzív élményt nyújtanak. Ed Templeton képi nyelve, rajzai és szövegei olyan módon jelennek meg és szólalnak meg képzőművészeti alkotásain, kiállítási installációiban éppúgy, mint gördeszkáinak felületén és az általa tervezett ruhákon, ami a legfiatalabbakat is megragadja.
A The Cemetery of Reason kiállításon a művész saját életéről "mesél", családjáról, barátairól és mindazokról, akikkel profi gördeszkásként találkozik a városban és a versenyeken.
Ez az önéletrajzi ihletettségű óriás-installáció mégis túlmutat a személyesen, és fontos szociális és társadalmi jelenségeket érint.
Kapcsolódó írások:
- Órákat kell sorban állni: Rekordlátogatottság a párizsi tárlaton
- Ma nyílik az első zalaegerszegi sajtófotó-kiállítás
- A nemzetközi Promenade Project a Kogart Házban
- Óriás Hello Kitty Budapesten
- Magyarok a nemzetközi porondon
- Meghosszabbították a Hitlerről szóló kiállítást
- Világhírű magyar művészek a Ludwigban