Salgótarjánban látható a festmény másolata
13 éves munka: a Gyönyörök kertje
A Gyönyörök kertje című kora középkori festménynek, Hieronymus Bosch nagyméretű szárnyas oltárképének teljes tanulmánymásolatát csütörtöktől láthatja a nagyközönség Salgótarjánban.
2010.10.01 10:15MTIAz 5x3 méteres, egy-egy behajtható szárnnyal készült hármas oltárkép betölti a József Attila Művelődési és Konferenciaközpont üvegcsarnokának egyik falát.
A ritkaságnak számító tanulmánymásolat eddig a felújítás alatt álló fővárosi Magyar Kultúra Házában volt látható, és személyes ismeretségnek, a salgótarjáni Tomka István és Muhari-Papp Sándor Balázs barátságának köszönhetően került a nógrádi megyeszékhelyre a következő két évre.
A triptichon három témája a földi gyönyörök kertje, a Paradicsom és a Pokol, az eredeti festmény a németalföldi Bosch egyik legismertebb műve. Földi Péter Kossuth-díjas festőművész a salgótarjáni átadáson a 13 évig tartó vállalkozás okait kutatva analógiákat sorolt. Így felidézte, hogy a görög szobrok nagy része római másolatban maradt fenn, Leonardo da Vinci elpusztult falképét Rubens másolatáról ismerhetjük, "s ennek mentén elképzelhetjük, hogy Leonardo mit alkotott, ugyanakkor a Rubens-kép szuverenitása úgy nyitotta meg a leonardói üzenet kapuját, hogy a reneszánsz átment a barokkba".
Ehhez hasonlította Muhari-Papp Sándor Balázs munkáját. Mint mondta, felvállalta a kép leképezését és azt, hogy megélésével, lemásolásával olyan eszközrendszerhez jut, amivel a saját gondolatait is képes lesz minden gát nélkül kifejezni.
"Hihetetlennek" nevezte az áldozatos, kitartó, kietlenül hosszadalmas alkotói folyamatot, amivel négyzetcentiméterről négyzetcentiméterre történő leképezéssel készült a másolat.
A 46 éves Muhari-Papp Sándor Balázs 18 évesen kezdte a Gyönyörök kertje másolását egy békásmegyeri panellakásban, amelynek egyik szobáját szinte elfoglalta a kép, amely mellett egy matracon aludt. Amikor a festmény elkészült, ki kellett vágni a lakás falát, hogy ki tudják emelni a műalkotást.
A festő akrillal és magyar temperával dolgozott, mert erre volt pénze, és az eredeti festményen egy dolgot változtatott meg: a Pokol egyfejű sertését - ami Bosch képén egy apácát szimbolizál - ő kétfejűnek ábrázolta.
A munkát négyzetrácsos átrajzolással kezdte, közben pályaudvari rakodómunkásként vagy építkezéseken dolgozott. Mint mondta, ebben a képben minden benne van, amit szeretett volna, amiért a tanulmányait folytatta.
Elmesélte, hogy az Árpád-híd környékén vásárolta meg és kötelekkel kötözte magára az óriási farostlemezt, majd gyalog vitte ki Békásmegyerre.
A festő pillanatról pillanatra végigdokumentálta fotókkal a 13 éves folyamatot.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06