A Budapesti Őszi Fesztivál keretén belül!
Ensemble Linea a Trafóban!
Az idén 18. alkalommal megrendezendő Budapesti Őszi Fesztivál, immár Európa legrangosabb kortársművészeti fesztiváljainak sorába tartozik. A rendezvénysorozat feladatának tekinti az új művészet hazai megismertetését. A programok közül kiemelnénk Ensemble Linea koncertjét!
2009.09.25 13:40ma.huA fesztivál kiemelt célkitűzése, hogy az új művészet nemzetközileg rangos produkcióinak meghívásával, és a nemzetközi figyelem felkeltésére alkalmas saját, vagy partnerekkel közösen létrehozott produkciókkal hozzájáruljon a „Budapest fesztiválváros” koncepció megvalósulásához és Budapest európai kulturális rangjának, a jelentős európai kulturális centrum imázsának megerősítéséhez.
Bár Európa jelentős kortársművészeti fesztiváljaival való együttműködésnek köszönhetően most már világviszonylatban is jelentős zenei és színpadi produkciók igazítják ősbemutatójukat a BOF idejére, vagy teszik turnéjuk egyik első állomásává az Őszi Fesztivált.
A fesztivál hangsúlyosan törekszik a kevés lehetőséggel rendelkező, fiatal alkotóművészek bemutatására valamint a különböző műfajok közti kommunikáció beindítására, katalizálására.
Ensemble Linea
2009. Október 14. 20.00
TRAFÓ – Kortárs Művészetek Háza
Vezényel: Jean-Philippe Wurtz
Közreműködik: Allison Bell
Ensemble Linea & Allison Bell © Mathieu Sautel
Nem Eötvös Péter az első a zenetörténetben, akit intenzíven foglalkoztat szó és zene kapcsolata, de kevesen voltak képesek kérdéseiket ennyire radikálisan és ennyire sokrétűen a zenében, a zene által megfogalmazni.
Az ezredforduló egyik legsikeresebb és legelismertebb operaszerzőjéről lévén szó, aligha meglepő, hogy Eötvös Péternek azok a darabjai is teátrálisak, amelyeket a hagyomány szerint koncertzenének tarthatnánk, hiszen számára a zene is szó, és a szó is zene.
- „Az én felfogásom szerint – írja Eötvös – minden, ami hallható, a zene világához tartozik. A beszéd, a hangszerek hangja, az összes zaj és zörej, amely minket körülvesz. A zeneszerző feladata mindezt formába önteni, megszerkeszteni, a hallgató számára »értelmet« közvetíteni.”
Az Eötvös-tanítvány Jean-Philippe Wurtz vezette Ensemble Linea, napjaink egyik legsokoldalúbb kortárs zenei együttese Eötvös Péter kamaraművei közül válogat, s közülük háromban meghatározó szerepet játszik a szöveg.
A "Now, Miss!" és a Stockhausen emlékére komponált Octet Plus szövege Samuel Beckett egyik rádiójátékán alapul, a Natasha című darab pedig Eötvös operájának, a Csehov nyomán írott Három nővérnek két alakjára koncentrál: a hisztérikus dialógusban szoprán szólista Natasát képviseli s a hangszerek pedig Olgát.
Két tisztán hangszeres kompozíció is elhangzik a koncerten: a rendkívül beszédszerű fuvolaszóló [Cadenza] a Shadows című kamaradarabból, és a három éve Budapesten is bemutatott, Bartók emlékére komponált zongoraverseny [CAP-KO] kamarazenei átdolgozása, a Sonata per sei.
A Trafó – Kortárs Művészetek Házával közös program.