Költöztették a híres alkotást

Louvre-kiállítás: volt, aki Mona Lisával aludt a háborúban

A II. világháború előestéjén a Louvre legféltettebb, felbecsülhetetlen értékű kincsét, a Mona Lisát a múzeum szakértői több réteg vízhatlan papírba burkolták, ládába csomagolták, és vidéki rejtekhelyre vitték.

2009.05.07 11:44MTI

Leonardo da Vinci titokzatos mosolyú asszonyportréját a háború során még ötször szállították biztosabbnak tartott helyre, mielőtt - épen és sértetlenül - a béke visszatértével a kép is visszaköltözhetett a világ leghíresebb múzeumába. 

De nemcsak a La Gioconda néven is ismert kép kényszerült ilyen bolyongásra. A Louvre csütörtökön nyíló új kiállítása éppen azt mutatja be, hogyan élte meg és túl a múzeum és annak számtalan értékes gyűjteménye a világégést, feleleveníti, miként vitték el sok ezer kincsét a harcoktól távol lévő biztonságos menedékekbe. 1939-ben készült fekete-fehér fotók örökítették meg, amint a múzeum személyzete a festményeket és a szobrokat ládákba csomagolta, amelyeket aztán a teherautó-konvojok szállítottak az ország számtalan kastélyának valamelyikébe. Az egyik képen a Milói Vénusz látható, karcsú márványderekán azokkal a kötelekkel, amelyek segítségével beemelték a szállítóládába. A Louvre egyik további büszkesége, a Szamotrakéi Szárnyas Győzelem szobra felkantározva, hatalmas csigarendszerre függesztve szemlélhető meg egy másik felvételen, szintén elszállítása előtt. 

A következő fotón az a hatalmas faláda látható, ahová a szobor került, amint éppen a Louvre lépcsőházában elhelyezett deszkarendszeren gördítik lefelé. Guillaume Fonkenell, a kiállítás kurátora elmondta: a Louvre kiürítésénél az volt a vezérelv, hogy a műtárgyakat a harci zónáktól és a stratégiai központoktól távol kell elhelyezni. A megszálló náci csapatok előtt nem volt titok, hogy hol tárolják a felbecsülhetetlen értékű kincseket. Zömük kastélyokba került, ezek tulajdonosai önként jelentkeztek őrzésükre - ez is egy lehetőség volt ugyanis számukra arra, hogy saját tulajdonukat ne foglalják le a nácik. 

Párizs múzeumai jobban jártak, mint más megszállt városok, például Prága vagy Varsó hasonló intézményei, amelyeket a hódítók gátlástalanul kifosztottak. A ládákat, amelyekbe a Louvre kincseit csomagolták, általában lepecsételték és úgy őrizték őket vidéken - kivéve a Mona Lisát. A kurátorokat ugyanis aggasztotta a kép sorsa, ezért kiemelték a ládájából. "Egy hálószobában helyezték el, így valaki mindig vigyázott rá..." - magyarázta Fonkenell. "Vagyis akadtak emberek, akik hálószobájukat megosztották Mona Lisával" - fűzte hozzá félig tréfásan a kurátor. A múzeum csaknem teljes képanyagát elszállították Párizsból, de a kényesebb állapotú alkotásokat és a nehezebben szállítható darabokat csak részben, erősen megválogatva evakuálták. 

A Párizsban maradt művek javát a Louvre alagsorában tárolták. Az egyik fotón tógát viselő római férfiak és nők életnagyságú szobrainak csoportja látható, mintha csoportképre gyűltek volna össze.

A Louvre-ban tárolták a nácik a zsidóktól elkobzott műkincseket. Az egyik 1943-as fotón 170 falnak fordított festmény látható: a nácik által kinevezett zsűri által "értéktelennek" minősített alkotások némelyikét feldarabolták, és a közeli Tuileriák kertjében elégették - emlékeztet a kiállítás katalógusa. 

A háború után az elkobzott anyagból megmaradt műkincsek tulajdonosait igyekeztek felkutatni, és annak, akit megtalálták, visszaszolgáltatták az alkotásokat. A többi francia múzeumokba került, néhány még ma is ott van. A háború idején vidéken elrejtett műkincsek visszatérése is megindító volt. Egy 1945 júniusában készült felvételen két ember cipeli Delacroix 1831-ben készült híres festményét, amelynek címe: A szabadság vezeti a népet. 

A meztelen keblű nőalak a francia lobogót emeli magasra a két szállítómunkás között. És mi mással fejeződhet be a kiállítás, mint a Mona Lisa visszatérését megörökítő fotóval? A múzeum akkori kurátora fátyolos szemmel nyitja fel a kincset rejtő ládát, és a védő papírrétegek alól kisugárzik La Gioconda rejtelmes mosolya. A kiállítás augusztus 31-ig látható - természetesen a Louvre-ban.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.