Csak egyetlen királya volt a bluesnak!

Susan Tedeschi lesz B.B. King előzenekara!

A 14 Grammy díjjal, és még számtalan más díjjal és kitüntetéssel büszkélkedő B.B. King Július 16-án a Budapest Sportarénában kápráztatja el a blues rajongóit. BB King július 16-i Budapesti koncertjén Susan Tedeschi zenéje fogadja majd a közönséget.

2009.04.03 16:10ma.hu

A ’90-es, ’80-as, ’70-es, ’60-as és az ’50-es években is csak egyetlen királya volt a bluesnak, a mindenki által B.B. Kingként ismert Riley B. King. B.B. ’40-es évek végétől kezdett el lemezeteket készíteni. Azóta több mint 50 albuma jelent meg, melyeknek túlnyomó többsége klasszikus blues, mint az 1965-ben megjelent élő blues album a “Live At The Regal” és az 1976-os Bobby Blue Blanddel való együttműködés eredményeképpen létrejött "Together For The First Time".
 
Az évek előrehaladtával B.B.–nek két dala is az R&B lista élére tudott törni, az 1951-es "Three O'Clock Blues és az 1952-es "You Don't Know Me". Négy száma pedig második helyig jutott ugyanezen a listán. 1953-ban a "Please Love Me", 1954-ben a "You Upset Me Baby", 1960-ban a "Sweet Sixteen, Part I", és 1966-ban a "Don't Answer The Door, Part I"című dalok. B.B. legsikeresebb crossover dala, az 1970-es "The Thrill Is Gone", a pop lista 15.helyéig jutott. 

B.B. King zenéje azonban nem rádióbarát, mint ahogy az egész blues stílus sem az. Klasszikus dalai, mint a "Payin' The Cost To Be The Boss", "Caldonia", " How Blue Can You Get", "Everyday I Have The Blues", és a "Why I Sing The Blues" koncertekre való.

Riley B. King 1925. szeptember 16-án született egy Itta Bene nevű gyapotültetvényen, Mississippi államban. Sokszor a templom sarkában játszott, tíz centekért és néha szombat esténként akár 4 városban is fellépett. Gitárjával és 2,5 dollárral a zsebében stoppolt Észak - Memphisbe, Tennessee államba, ahol 1947-ben próbálta megkezdeni zenei karrierjét. 

Memphis volt az a város, ami minden fontos déli zenésznek otthont adott, és ami támogatta azt a nagy és versengő zenei közösséget, ahol szinte minden fekete zenei stílus megtalálható volt. B.B. unokatestvérénél, Bukka White-nál maradt és tanult, aki az egyik legismertebb vidéki blues előadó volt a maga idejében. B.B. zenei karrierjében az első áttörés 1948-ban volt, amikor fellépett Sonny Boy Williamson radióműsorában. Ez állandó fellépési lehetőséget eredményezett számára a Sixteenth Avenue Grillben és később egy tíz perces saját blokkot a WDIA rádióban. 

A „King’s Spot” olyan sikeres lett, hogy meghosszabították a műsoridejét és a „Sepia Swing Club” nevet kapta. Ezek után B.B.-nek kellett egy jól hangzó rádiós név. Kezdetben a Beale Street Blues Boy nevet használta, melyet aztán Blues Boy King-re rövidített, amiből végül megszületett a legendás B.B. King művésznév.

B.B. keverte a tradicionális bluest, a jazzt, a swinget és a pop zenét, amivel sikerült kialakítania egy teljesen egyedi hangzást. Az énekstílusa, gitárjátékához hasonlóan nagyon melodikus. 

- „Amikor éneklek, akkor a fejemben játszom. Abban a percben, amikor abbahagyom az éneklést, Lucille-en való játékommal kezdek el énekelni.” „Azon dolgozom, hogy az embereknek megmutassam egymás testvérei vagyunk és azt, hogy a blues közös.”

B.B. King 
”One More Time” turné 
2009. július 16.
Papp László Budapest Sportaréna

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.