Bartók-trilógia bemutató!
Magyar Állami Népi Együttes a Hagyományok Házában!
A Magyar Állami Népi Együttes Bartók-trilógia összefoglaló címmel három, egymással szorosan összefüggő táncszínházi produkciót állít a színpadra, amelynek első tétele, a Kincses Felvidék 2006-ban került először a közönség elé.
2008.10.15 19:00ma.hu
Sáry László- Mihályi Gábor- Kovács Gerzson Péter:
Bartók-trilógia II. rész: Labirintus
Bemutató: október 29., 19 óra, Művészetek Palotája
Mi, a trilógia alkotói azt a - számunkra evidens és szükségszerű - egységet kívánjuk reprezentálni és bizonyítani, amelyben a kultúra különböző történeti rétegei - a hajdan volt népművészettől a kortársig - egymással természetes, mellérendelt viszonyban élnek.
Bartók útja a népzenétől a kortársig, a közösségitől az autonómig számunkra alkotói, esztétikai és filozófiai minta. Véleményünk szerint a hagyomány jelen idejű és progresszív, de a kortárs is csak a változás és az állandóság (folytonosság) paradoxonjaként ragadható meg. Csak az a hagyomány, amely a mai modern emberben hagyománnyá lesz, ha az valakikben megtestesül.
A Labirintusban az úgynevezett autentikus interpretációjú Kincses Felvidék után továbblépünk a kortárs absztrakció irányába. A darabhoz Sáry László, a magyar kortárs zene egyik meghatározó mestere komponált színpadi művet, amely integrálja a magyar népzenei hagyományokat, az európai klasszikus zenei előzményeket és a mai kortárs zenét, annak sokszínűségével, eklektikájával.
A tánc nyelvét dekonstruáljuk és újjá építjük. A néptáncból kiinduló mozgásrendszerek és a mai táncszínház eszközeinek ötvözéséből egy aktuális, magyar táncnyelven szólalunk meg. A Labirintus a képet (tánc, design, jelmez, világítás) és a zenét egymás mellé rendeli, és mindezek trónjára az előadót, a táncost és a zenészt ülteti. Az akusztikus és vizuális elemek mind a színpadon alkotó - teremtő - művészt szolgálják, aki "radikális történésekben mutatkozik meg, archaikus elevenséggel" - így nyilatkzott Balassa Péter.
Az előadás egymást követő, töredékesen megjelenő helyszínei között, amelyek akár jól ismert élethelyzeteket idézhetnek, nem érvényesek a körülvevő (az elhagyott vagy eltaszított) világ törvényei. Itt létezik átjárás, egymásba és egymásra csúszhat valóság, varázslat, álom, vízió, metamorfózis, halál és újjászületés...
Itt, a periférián az út eleje és vége: a valóság és az új minőség egyaránt a labirintus szélén kezdődik és végződik.
Az egymást követő, egymásba nyíló labirintusok mindig újabb feladatok elé állítanak bennünket, amelyek megoldásával csak a továbblépés jogát nyerjük el, hogy (megtaláljuk, vagy) tovább építsük sokdimenziós identitásunkat.