Fagyos viszonyok Nagy-Britanniában
"Kigúnyolta" a fagyizó apáca a római katolikus egyházat
A római katolikus egyház "kigúnyolására" hivatkozva tiltották be Nagy-Britanniában egy jégkrémgyártó cég hirdetését, amelyen egy terhes apáca reklámozza a legújabb fagylaltkülönlegességet.
2010.09.16 15:09MTIAz Antonio Federici jégkrémgyártó cég nevéhez fűződő reklámképen egy terhes apáca látható, amint vágyakozva hajol a kezében lévő fagylaltos kanál fölé, míg az alatta futó feliraton az olvasható: "Szeplőtelenül fogant. A fagylalt a mi vallásunk".
A The Lady és a Grazia nevű magazinokban megjelent hirdetéseket az olvasók közül többen a kereszténység és elsősorban a katolicizmus elleni támadásként értelmezték - számolt be a brit reklámfelügyeleti hatóság döntéséről a The Daily Telegraph című brit lap internetes kiadása (www.telegraph.co.uk).
A szexuálisan túlfűtött reklámjairól elhíresült vállalat szerint a "fogantatás" ötlete fagylaltjuk fejlődését akarta szimbolizálni, a vallásos képekkel pedig a termékük iránti elkötelezettségüket igyekeztek kifejezni.
A cég ugyanakkor azt sem titkolja, hogy a reklámjaiban használt szatirikus és finom humorral, az egyház jelentőségére és képmutatására, valamint a társadalmi kérdésekhez való viszonyulására is szeretne reflektálni.
A The Lady nevű lap felháborodott olvasói közül nyolcan egyenesen a kiadónak szegezték szemrehányásaikat amiatt, hogy engedélyezte a provokatív képek megjelenését. A magazin a brit reklámfelügyeleti hatóságnak (ASA) küldött levelében hangoztatta, hogy "rendkívül sajnálja az olvasóknak okozott sérelmeket" és a jövőben még csak hasonló reklámot sem fog megjelentetni a hasábjain.

A Grazia magazin viszont azzal védekezett, hogy a képek szerintük semmilyen vallási csoportot nem akartak kigúnyolni, csupán gondatlanságról árulkodnak.
Az ASA ugyanakkor arra emlékeztette a lapokat, hogy a törvények szerint a reklámok "semmi olyat nem tartalmazhatnak, amely komoly, vagy széles körű sértést okozhat".
"Úgy véljük, hogy a szeplőtelenül megfogant apáca ábrázolása a katolikus egyház hitének eltorzítását és kigúnyolását hordozza magán. Ezért úgy döntöttünk, hogy egy ilyen kép felelőtlenül való felhasználása egy jégkrém reklámhoz, komoly sértést jelenthet az olvasóknak, különösen a katolikus hitűeknek" - indokolta döntését a hatóság.
Az AHA már tavaly júliusban is betiltotta a cég egyik reklámhirdetését, amelyen egy apáca és egy pap készült csókot váltani egymással.