Busz vagy canga?
Metrósztrájk Londonban: jelentős a felfordulás
Metrósztrájk okozott komoly felfordulást London közlekedésében kedden egész nap, jóllehet a munkabeszüntetés nem volt teljes körű.
2010.09.07 21:25MTIA 24 órás sztrájkot a vasúti alkalmazottakat is képviselő RMT szakszervezet hirdette meg, miután nem sikerült egyezségre jutnia a munkáltatóval a tervezett leépítések ügyében.
A hálózatot üzemeltető cég, a London Underground összesen 800 munkahelyet akar megszüntetni a kisebb állomások jegypénztáraiban, arra hivatkozva, hogy a bankszámláról, otthoni számítógépekkel is feltölthető elektronikus bérletek tömeges terjedésével egyre kevesebben vesznek egy-egy utazásra szóló jegyet, és a pénztárak sok helyen kihasználatlanok. Az érdekképviseletek szerint a leépítési terv az utasok biztonságát veszélyezteti, a London Underground ugyanakkor azzal érvel, hogy egyetlen állomás sem marad személyzet nélkül, és egyébként sem tömeges elbocsátásról van szó, hanem arról, hogy a kijelölt munkahelyeket üresedés esetén nem töltenék be.
A hétfőn késő este kezdődött sztrájk kedden nagy káoszt okozott a brit főváros tömegközlekedésében, mivel - jóllehet Londonban nyolcezer városi busz közlekedik, és a keddi sztrájknapon száz metrópótló járatot is indítottak - a földalattiból kiszorult több milliónyi ingázó elszállításához ez sem bizonyult elegendőnek.
A tizenkét fővonalból álló, 400 kilométeres londoni metróhálózat napi 3,5 millió - évente csaknem 1,3 milliárd - utast szállít. Mivel Londonban néhány déli külső városrészt leszámítva nincs villamos, a tömegközlekedés lebonyolítása a sztrájk ideje alatt teljes mértékben a buszhálózatra maradt.
A Londoni Kereskedelmi Kamara számításai szerint a munkabeszüntetés - amely igen népszerűtlen a londoniak körében - 48 millió font (16 milliárd forint) kárt okozott a főváros gazdaságának. A szakszervezet "sziklaszilárdnak" nevezte a sztrájk támogatását, a Transport for London nevű városházi cég, amely London tömegközlekedésének irányításáért felelős, kedden azonban közölte, hogy a metrószerelvények 40 százaléka közlekedett, és csak az egyik vonalat, a belváros körül körkörös pályán haladó Circle Line-t kellett teljes egészében lezárni.
Ennek ellenére sokan választottak alternatív utazási lehetőséget: ezrek szálltak fel a Temzén közlekedő, elsősorban turistáknak szánt városnéző vízibuszokra, amelyek járatait a sztrájk miatt sűrítették, és népszerűek voltak az utcán bérelhető városi kerékpárok is, amelyek reggel hamar elfogytak. Ezeket a bicikliket, amelyeket nemrég honosítottak meg az egészséges életmód propagálásának jegyében, bankkártyaadatok megadásával lehet kibérelni a kijelölt helyeken, és nem érdemes ellopni őket, mert a vissza nem adott kerékpárok után az elektronikus nyilvántartó rendszer 300 fonttal (100 ezer forinttal) terheli meg a bérlő bankkártyáját.