Plágiumbotrány az új országlogó miatt
Botrányba lobogózta magát Románia
Plágiumbotrány tört ki Romániában az új országlogó miatt, amelyet a regionális fejlesztési és idegenforgalmi minisztérium majdnem egymillió euróért készíttetett el egy magáncéggel.
2010.07.30 17:08MTIAz Elena Udrea vezette román szaktárca pénteken felszólította az egyebek között Spanyolország, Görögország és Horvátország márkanevének grafikai kivitelezését is jegyző külföldi céget, hogy fogalmazza meg álláspontját, miután sokak szerint a Romániának tervezett logó nem túl eredeti.
Annak egyik elemét - egy zöld levelet - korábban brit és román cég is használta már. A minisztérium szerint a márkanév megtervezésével megbízott cég a szerződésben vállalta, hogy eredeti ötlettel rukkol elő.
Románia az új márkanév megtervezését az Európai Unió strukturális alapjaiból finanszírozza. A szaktárca pénteki közleménye leszögezi, hogy a román állam még nem fizette ki a szerződés értékét, és a minisztérium nem is tesz eleget ennek a kötelezettségének, amíg nem tisztázzák a helyzetet. A plágiumbotrány azt követően robbant ki, hogy román internetezők felfedezték annak a nemzetközi cégnek a honlapját, amelyen különböző grafikai megoldásokat kínálnak eladásra. Az egyik, 250 euróért árult logó kísértetiesen hasonlít a Románia által megvásárolt márkanév zöld levelére, amit már használ is egy ír, ökobuszokat forgalmazó cég. Az Adevarul című román napilap szerint a zöld levél korábban egy román cég népszerűsítő reklámjában is szerepelt.
A "Fedezd fel a Kárpátok kertjét" szlogent viselő román turisztikai márkanevet csütörtökön mutatták be hivatalosan a sanghaji világkiállításon.
A román sajtó által részletesen ismertetett botrányt csak fokozta, hogy a hivatalos bemutató előtt egy héttel kiszivárgott a szlogen, így annak internetes tartománynevét (domain) egy román vállalkozó védte le.