Az amerikai történelem legsúlyosabb szennyeződése

Olajkatasztrófa: "Hívja már fel valaki Chuck Norrist"

"Hívja már fel valaki Chuck Norrist" - ilyen ötletet is kapott a BP, persze a viccesebbek között, azoktól az amerikaiaktól, akik saját elképzeléseikkel álltak elő arról, hogyan kellene kezelni az olajszivárgást a Mexikói-öbölben.

2010.06.01 07:01MTI

Az olaj hétfőn már 42. napja szakadatlanul ömlött a vízbe; szakértői becslések szerint az amerikai történelem legsúlyosabb szennyeződéséről van szó. Nagyobb a baj, mint az Exxon Valdez tankhajó 1989-es alaszkai balesetekor, amikor 11 millió gallon (41,6 millió liter) olaj szennyezte be a tengert és a partot.

Az amerikai földtani intézet adatai alapján úgy becsülhető, hogy eddig 18-40 millió gallon (68-151 millió liter) olaj ömlött ki a kútból. A BP eddig 30 ezer telefonhívást kapott olyan amerikaiaktól, akik különféle ötletekkel álltak elő a szivárgás elfojtására. Közülük 8 ezren írásban is benyújtották elképzeléseiket. A szakértői szűrőn végül 227 javaslat jutott át, de azt nem tudni, hogy végül bármilyen külső ötletet felhasználtak-e az eddigi műveletek során. Volt olyan, aki szerint fel kellene hívni végre Chuck Norrist (a színész egyebek között mint Walker, a legnehezebb helyzeteket is megoldó texasi kopó vált közismertté).

Olyan javaslat is elhangzott, hogy egy óriási hajlékony csövet kellene az úgynevezett kitörésgátló szerkezetre húzni, és a nyersolajat azon keresztül a felszínre szivattyúzhatnák. Volt olyan, akinek az az ötlete támadt, hogy vattabálákat kellene a kútba dobálni, ahol azok megszívnák magukat olajjal, majd megdagadva eltömítenék a csövet.

Az egyik legdrasztikusabb javaslat szerint atombombát kellene robbantani a tengerfenéken, mondván, hogy az rendet tenne, bizonyosan elzárna mindenféle mélyből jövő szivárgást. Vannak komolyabb, szakértői javaslatok is. Egy baltimore-i vállalat - amely a hagyományos betonnál háromszor sűrűbb epoxi ragasztót gyárt - saját termékét ajánlotta, szerinte a különleges ragasztó a kútban gyorsan elfojtaná a szivárgást.

A The New York Times közlése szerint 20 ezren dolgoznak a Mexikói-öböl térségében a partvidék, a törékeny élővilág megóvásán, a szennyeződés eltakarításán. Több mint 1400 vízi jármű vesz részt a felszíni olajfolt lefölözésén, a tisztítási műveletekben, több tucat repülőgép szórja a vízre az olaj lebomlását segítő vegyszereket, és több mobil tengeri olajfúró platformot is a térségbe irányítottak.

Nagyjából 580 kilométernyi úszó terelőgátat fektettek le a vízre, és mintegy 50 millió liter olaj-víz keveréket tisztítottak meg. Vegyszerből 3,5 millió litert juttattak a vízbe, ebből 750 ezer litert a mélytengeri rétegekben. A halászati tilalom már 157 ezer négyzetkilométerre terjed ki a Mexikói-öbölben. Vasárnapig 491 halott és 70 élő, olaj által szennyezett madarat gyűjtöttek össze. Tengeri teknősből 227 pusztult el, és 17 még életben levő, de szennyezett állatot találtak.

Az olajfolt eddig 27 tengeri emlős, köztük delfin halálát okozta.

Az olajkatasztrófa az amerikai elektronikus és nyomtatott média első számú hírei között szerepel, a vezető lapok címoldalaikon számolnak be a kárelhárítás legfrissebb fejleményeiről, az egyre növekvő elégedetlenségről.

A The New York Times hétfői szerkesztőségi cikkében azt szorgalmazta, hogy Barack Obama elnök kettőzze meg erőfeszítéseit az olajszivárgás megszüntetése és a károk elhárítása érdekében. Az újság szerint egyre szaporodik azoknak a kérdéseknek a listája, amelyekre választ kell adnia az Obama által kijelölt bizottságnak.

Máig nem tudni pontosan, mi okozta a balesetet, mint ahogy a szennyeződés mértékéről és következményeiről is csak találgatások látnak napvilágot. Valószínűleg könyveket fognak megtölteni az értékelések arról, hogy a BP és a kormány megfelelő sebességgel és eszközökkel reagált-e a katasztrófára. Valószínű, hogy mindenki alábecsülte a szennyeződés mértékét, és láthatólag nem volt következetes stratégia a tragédia kezelésére.

Az olajipar ugyan már kezelt olajkitöréseket sekélyebb vizekben, de a BP eddigi fellépése arról tanúskodik, hogy nem készültek fel egy balesetre másfél kilométeres mélységben. Súlyos kérdésekre kell majd válaszolni a szövetségi szabályozás hiányosságai kapcsán: az olajfúrási engedélyek kiadásakor vélhetően rendszeresen megsértették a környezetvédelmi előírásokat.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.