Műholdas adattovábbító rendszerrel helyettesítenék
Az Airbus a fekete doboz megszüntetését javasolja
A vezető európai repülőgépgyártó cég, az Airbus elnök-vezérigazgatója azzal a javaslattal állt elő, hogy a repülési adatokat rögzítő berendezést, a fekete dobozt a jövő repülőgépein műholdas adattovábbító rendszerrel helyettesítsék.
2009.09.05 09:40MTIA német Thomas Enders a Le Parisien című lapnak adott interjúval az iparágat foglalkoztató régi vitát elevenít fel. Az Airbus főnöke szerint a fekete doboz helyett - amelyet egyes repülőgép-szerencsétlenségek esetében sohasem találnak meg, más esetekben annyira megrongálódnak, hogy adataikat nem lehet hasznosítani - az utazás paramétereit folyamatosan műholdas rendszerek révén kellene továbbítani és így tárolni.
Az állásfoglalásnak külön időszerűséget ad, hogy az Air France Rio de Janeiróból felszállt és az Atlanti-óceánba zuhant 447-es járatának fekete dobozait a katasztrófa óta eltelt három hónap alatt nem találták meg - noha az általuk rögzített adatok igen fontosak lennének a szerencsétlenség okainak megértéséhez, és így a légi közlekedés biztonságának javításához. Az Airbus - mondta Enders - ezért tanulmányozza az adatgyűjtés másik lehetőségét. A legfontosabb repülési adatokat - sebesség, magasság, a gép helyzete, stb. - ugyanúgy egyidejűleg továbbíthatnák mesterséges holdak révén, mint ahogy ez ma a gépek karbantartása esetében történik.
Az Airbus parnereivel és szállítóival együtt tanulmányozza a kérdést. Pierre Jeanniot, a fekete dobozok koncepciójának egyik kialakítója a Le Parisiennek nyilatkozva elmondta, hogy a repülőgépek akár ezer paramétert is továbbíthatnak műholdas rendszerekkel, például a pilótafülke képét is. Egy ilyen adattovábbító rendszer költsége Jeanniot szerint gépenként 50 ezer dollárt is elérne, ez azonban kifizetődő lenne.
"Ezek a rendszerek lehetővé teszik a karbantartás javítását és ezzel a járatok pontosságának növelését".
Paul Louis-Arslanian, a BEA szakértői iroda képviselője viszont arra emlékeztetett, hogy régi vitáról van szó. A rendszernek megvannak a maga határai, ezek közül az első helyen az ára szerepel.
Még azt is ki kell jelölni, hogy milyen adatokat továbbítanak, milyen eszközökkel, továbbá hogyan lehet megvédeni őket a visszaélésektől, illetve hogyan használják fel ezeket az adatokat. További újítás lehetne olyan repülési adatrögzítők bevezetése, amelyek nem süllyednek el, hanem a víz felszínén lebegnek. Ennek azonban az a hátránya, hogy nem lehetne biztosan megállapítani, hol van a roncs, mivel az ilyen fekete dobozt elsodorhatja a víz. És ez a megoldás sem lenne olcsóbb.