88-an haltak meg a tragédiában

Furcsán viselkedtek a Permben lezuhant Boeing pilótái

Valóban furcsán viselkedtek és nem teljesítették a légi irányító utasításait a permi repülőtér közvetlen közelében szeptember 14-én hajnalban lezuhant Boeing-737 pilótái, szakértők szerint azonban mégsem hibáztathatóak a 88 emberéletet követelő balesetért.

2008.10.13 11:00MTI

Az interneten már néhány nappal a baleset után megjelent a pilóták és az irányító torony közötti kommunikációt rögzítő fekete doboz tartalmának leirata, de akkor szakértők arra gyanakodtak, hogy az hamisítvány, amelynek célja, hogy a pilótákra hárítsa a felelősséget. 

A Komszomolszkaja Pravda című lap szerint azonban valódi, ugyanis a megjelent szöveget hozták magukkal Moszkvába amerikai jogászok. Amerika azért érdeklődik, mert kiderült, hogy a gép a Pinewatch Limited elnevezésű amerikai cég tulajdonában volt. Az áldozatok családjai így jóval nagyobb összegű - akár több millió dolláros - kártérítésre számíthatnak. Az amerikai illetékesek a baleset okait kutató bizottságnak elmondták, hogy a gép eredetileg Európa számára készült, de ott csak nem egész egy évig repült, s átadták egy kínai társaságnak, ahol 15 éven át használták, mégpedig az európaitól nagyon eltérő klimatikus és egyéb viszonyok között. 

Amikor az Aeroflot-Nord orosz légitársaság idén július 28-án bérbe vette a gépet, annak a teljes amortizáció végső határáig alig három, a baleset idején már csak egy hónapja volt hátra. Nem titok, hogy a gépen számos berendezés nem működött, s bár ezeknek a hibáknak Oroszországban nem tulajdonítanak túl nagy jelentőséget, a szakértők szerint nem kizárt, hogy együttesen jelentős szerepük volt a gép lezuhanásában. Szakemberek azt is elmondták a lapnak: jelentős különbségek vannak az amerikai és az orosz gépek műszerei között, s nem véletlen, hogy a Boeingre ülő pilótáknak az Egyesült Államokban kell részt venniük továbbképzésen. 

Rogyion Medvegyev kapitány elvégezte a kurzust Denverben, de Rusztem Allaberdin másodpilóta nem. Emellett mindketten sokáig dolgoztak orosz repülőgépeken, és stresszhelyzetben az emberek általában automatikusan a megszokott eljárásokat választják. Vagyis a pilóták a másfajta műszerek miatt elvesztették térbeli orientációjukat, s mivel az átképzésük a Boeingre nem volt elégséges, végül maguk is hozzájárultak a gép lezuhanásához. A hétvégén derült ki, hogy az áldozatoknak a baleset helyszínén összegyűjtött és a rendőrségre szállított több ezer holmija közül eltűntek az ékszerek. A lopást október 4-én fedezték fel. A nyomozás során megtalálták a két tolvaj rendőrt, náluk pedig hiánytalanul a zsákmányt. Az egyik tettest őrizetbe vették, a másik vasárnap este még szabadlábon volt.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.