Egy egész flottát terveznek megvenni
Elavult Obama helikoptere
Új elnöki helikopterflotta megrendelését vette fontolóra az amerikai haditengerészet.
2014.04.23 20:25MTI
Új helikopterflotta megrendelését vette fontolóra az elnök és a kormányzati vezetők szállítására az amerikai haditengerészet - írta szerdán a The Washington Post.
A frissen felesküdött Obama-kormány öt évvel ezelőtt leállítatott egy hasonló projektet, miután kiderült, hogy annak megvalósítása az eredetileg tervezett költségkeret duplájára rúgott volna, és elérte volna a 13 milliárd dollárt. Az elnök szerint az eset annak az iskolapéldájává vált, hogy mi történik akkor, ha egy közbeszerzési folyamat "ámokfutóvá válik".
A potenciális "Marine One" helikopterekre kiírt tendert (ez a hívójele az elnököt szállító tengerészgyalogsági helikopternek) 2005-ben egy, a Lockheed Martin vezetette cégcsoport nyerte meg, kiütve a nyeregből a most is üzemben lévő gépeket gyártó Sikorskyt.
Az új elit helikopterflotta megépítése a 2001. szeptember 11-i terrortámadások nyomán vált fontossá a Pentagon számára. (Az elnökök nagyobb távolságra történő szállítására a légierő által üzemeltetett, különlegesen felszerelt utasszállítókat használják, amelyek az Air Force One nevet viselik, amikor az Egyesült Államok első embere a fedélzetükön tartózkodik.)
A helikopterflottával szembeni követelmények menet közben folyamatosan szaporodtak, és ezzel együtt nőttek a potenciális kiadások is. A gépeknek egyre hosszabb ideig és egyre nagyobb magasságokban kellett volna képesnek lenniük lebegni és egyre nagyobb távolságokra kellett volna elrepülniük újratankolás nélkül. Védekezniük kellett volna a rakétatámadások ellen és gyakorlatilag túlélniük az atomháborút is - ami lehetetlen.
2009-ben, amikor a haditengerészet leállította a projektet, a költségek már meghaladták a 3,6 milliárd dollárt. Az elkészült helikoptereket Kanadának adták el, alkatrésznek.
A haditengerészet illetékes vezetői most azt ígérik, hogy nem engedik elszabadulni a költségeket. A 21 helikopterből álló flottának, amely az elnök és az alelnök mellett minisztereket és külföldi vezetőket is szállít majd, "ideális esetben" 2020 végéig kell majd elkészülnie. A projekt költségvetését hivatalosan nem hozták nyilvánosságra, csak annyit közöltek, hogy az az "áramvonalasított" elvárások miatt messze alatta marad majd a 13 milliárd dollárnak.
Többen kétségüket fejezték ki ezzel kapcsolatban, mert a tenderkiíráson elmaradt a várt árverseny. A 2005-ben pályázó Augusta Westland nem indult, és megrendelést a Sikorsky, a United Technologies és a Lockheed Martin konzorciuma nyerte meg. Szkeptikusok szerint az is nehezen elképzelhető, hogy a haditengerészet, a Fehér Ház vagy az elnök biztonságáért felelős Secret Service menet közben ne állna elő valamilyen költséges követeléssel a helikopterek védelmi képességeinek növelése érdekében.