Santiago
Spanyol vonatbaleset: mégsem biztos, hogy a vezető tehet a sebesség túllépéséről?
A Renfe spanyol állami vasúttársaság közölte, hogy a vezető 30 éve áll a cég alkalmazásában, 2000-ben lett segédvezető, 2003 óta pedig teljesen kiképzett vonatvezető. Több mint egy éve ismerte már a vasútvonalat.
2013.07.26 07:37MTI
Egyelőre nem biztos, hogy a vezető tehetett a sebességtúllépésről a Santiago de Compostela-i vonatbalesetben a csütörtök estig rendelkezésre álló információk alapján.
Nyomozást indítottak az 52 éves vonatvezető ellen és annak kiderítésére, hogy jól működtek-e a vonat sebességszabályozó rendszerei - kettő van belőlük -, mert szakértők szerint vagy a vezető, vagy a rendszerek, vagy több tényező együtt hibáztatható a katasztrófáért.
A Renfe spanyol állami vasúttársaság közölte, hogy a vezető 30 éve áll a cég alkalmazásában, 2000-ben lett segédvezető, 2003 óta pedig teljesen kiképzett vonatvezető. Több mint egy éve ismerte már a vasútvonalat, amelyen a tragédia történt szerda este. Az első jelentésekkel ellentétben a balesetkor egyedül volt a vezetőfülkében - nem volt segédje -, és ő is könnyebben megsérült. Kórházban van, rendőri felügyelet alatt, de nincs letartoztatásban.
Az El País című lap úgy értesült nyomozati forrásból, hogy a vezető közvetlenül a baleset előtt közölte a Santiago de Compostela-i vasútállomással: a vonat 190 kilométeres sebességgel közelíti meg a kanyart, amelyben azután kisiklott, noha ott már legfeljebb óránként 80-nal haladhatott volna. A baleset után közvetlenül azt kiabálta a telefonba az állomásnak: "Emberek vagyunk! Remélem, nem halt meg senki, mert különben az én lelkemen szárad!"
José Antonio Santamera, a spanyol építőmérnöki kamara elnöke szerint elképzelhető, hogy a vonat egyik sebességszabályozó rendszere hibásodott meg, és nem tartja valószínűnek, hogy a vezető volt a hibás, ugyanis - mint mondta - ha a biztonsági rendszerek érzékelik, hogy túl nagy a sebesség, akkor működésbe lépnek, és lefékezik a vonatot.
Más szakértők szerint a szóban forgó pályaszakaszon nem működik az automatikus vészfék, a sebességellenőrző rendszer csak figyelmezteti a vezetőt a túl nagy sebességre. Az AP úgy tudja, hogy a vonat nem volt késésben, ez nem késztethette a vezetőt a sebességhatár túllépésére.
Galicia autonóm közösség kormánya közölte csütörtök este, hogy 94 sérült van még kórházban, közülük 31-nek válságos az állapota. Utóbbiak között négy gyerek van. Sokaknak égési sérülései vannak, mert a mozdony üzemanyagtartályából kiszabadult dízelolaj tüzet okozott.
Kapcsolódó írások:
- Spanyol vonatbaleset - Európa egyik legsúlyosabb vasúti balesete
- Spanyol vonatbaleset: hétnapos gyászt rendeltek el
- Spanyol vonatbaleset: a mozdonyvezető beismerte, hogy túllépte a sebességet
- Spanyol vonatbaleset: a halálos áldozatok száma egyre nő
- Spanyol baleset: a megengedettnél jóval gyorsabban haladt a vonat
- Drámai videók és képek: vonatkatasztrófa Spanyolországban, rengeteg halott és sebesült