Hajtóműproblémák léptek fel
Londoni kényszerleszállás: nyitott szerelőajtók okozhatták a vészhelyzetet
Nem zárták le a felszállás előtt a két hajtómű szerelőajtajait azon a repülőgépen, amelynek súlyos hajtóműproblémái miatt kényszerleszállást kellett végrehajtani múlt pénteken a londoni Heathrow repülőtéren.
2013.05.31 20:09MTI
A légi baleseteket vizsgáló brit hatóság (AAIB) pénteken közzétett előzetes jelentése szerint a British Airways Oslóba induló Airbus A319-es járatának hajtóművein a levegőben kinyíltak és letörtek a karbantartás után lezáratlanul hagyott nyílászárók.
Az egyik elszabadult ajtó a jobboldali hajtómű üzemanyag-vezetékét is átütötte, és ez a motor ki is gyulladt. A gép, amely százezrek szeme láttára, sűrű fekete füstöt maga után húzva fordult vissza London belvárosa felett, baj nélkül leszállt Heathrow-n.
A 75 utas az ötfőnyi személyzettel együtt vészcsúszdákon hagyta el a fedélzetet. A kiürítés során hárman könnyebben megsérültek. Az AAIB pénteki jelentése szerint karbantartási munkák során maradtak nyitva a hajtóművek szerelőajtói, és ezt az Airbus felszállása előtt senki nem vette észre.
Patrick McLoughlin brit közlekedési miniszter pénteki nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy az AAIB jelentése "súlyos megállapításokat" tartalmaz, és a légiközlekedési ágazatnak haladéktalanul megfelelő biztonsági intézkedéseket kell tennie.
Keith Williams, a British Airways vezérigazgatója pénteken - részletek nélkül - közölte, hogy a légitársaság "már megtette a megfelelő előzetes intézkedéseket" az AAIB-jelentésben megfogalmazott repülésbiztonsági ajánlásoknak megfelelően. Williams nem fedte fel, hogy a gép karbantartását végző technikusok ellen indult-e munkajogi eljárás.
A baleseti vizsgálóbizottság pénteki jelentése szerint a repülőgépen az incidens előtti este végeztek rutinjellegű hajtómű-karbantartást. A jelentés szerint a jobboldali hajtómű súlyosan károsodott a tűz miatt. A felszállás közben lerepülő hajtóműlemezek megrongálták a gumikat, a futóműveket és a fékberendezés hidraulikus rendszerét is.
Évek óta ez volt a legsúlyosabb ilyen jellegű incidens Heathrow-n. Legutóbb 2008 januárjában történt hasonló eset, szintén a British Airways egyik repülőgépével. Akkor egy Boeing 777-200-as, amely Pekingből érkezett 136 utassal és 16 fős személyzettel a fedélzetén, a tízórás út utolsó perceiben mindkét hajtóművének tolóerejét csaknem teljesen elvesztette, mint később kiderült, azért, mert az üzemanyagból kicsapódott vízjég eltömítette a vezetékeket.
A gép a füvön landolt, csaknem 400 méternyire a pálya elejétől. Az utasokat akkor is a vészcsúszdákon mentették ki; ennek során nyolc utas és a személyzet négy tagja könnyebben, egy személy súlyosan sérült.
Kapcsolódó írások:
- Lezárták a Heathrow-t
- A kínai vagyonalap részesedne Heathrow-i repülőtérből
- WikiLeaks: atombombát rejtett el Európában az al-Kaida
- Biztonsági incidens Heathrow-n: "részeg utasok" bombával fenyegetőztek?
- Jég okozta a tavaly januári balesetet Heathrow-n
- Gwyneth Paltrow és az Olsen ikrek együtt utaztak!
- Jég okozhatta a januári balesetet Heathrow-n
- Kate a Heathrow új terminálja áldozata lett - képek a szexi modellről
- Hétvégén is járattörlések a Heathrow új terminálján
- Továbbra is fennakadások az új heathrow-i terminálon, budapesti járattörlés