A személyszállítási piac liberalizációját célozza
Új vasúti közlekedési jogszabályjavaslatot ismertetett az Európai Bizottság
A vasúttal kapcsolatos jogszabályok negyedik csomagját jelentette be szerdán az Európai Bizottság, amely a személyszállítási piac liberalizációját célozza.
2013.01.30 16:59MTIA tervezet az Európai Parlament és a tagországok kormányainak jóváhagyása esetén léphet életbe. A bizottság arra reagálva készítette el javaslatcsomagját, hogy az európai vasutak piacainak többsége stagnál vagy hanyatlóban van. A javaslat értelmében csökkennének a vasúttársaságok igazgatási költségei és könnyebbé válna az új szereplők piacra lépése.
Az Európai Vasúti Ügynökség egyablakos ügyintézőhellyé alakul, és jogosult lesz az egész EU-ban érvényes jármű-forgalombahozatali engedélyek és üzemeltetői biztonsági tanúsítványok kiadására, amelyeket a jelenlegi gyakorlat szerint az egyes tagállamok adnak ki. A brüsszeli szervezet számításai szerint ezzel mintegy 20 százalékkal csökkenne az új vasúttársaságok piacra jutási ideje, illetve a járművek engedélyeztetési ideje és költsége, ami összesen 500 millió eurónyi megtakarítást eredményezne a társaságok számára 2025-ig.
A másik fontos kezdeményezés, hogy 2019 decemberétől valamennyi belföldi személyszállítási piac megnyílik az új belépők és szolgáltatások előtt. A társaságok a jövőben kétféle módon kínálhatják belföldi vasúti személyszállítási szolgáltatásaikat EU-szerte: vagy konkurens kereskedelmi szolgáltatásként, vagy közszolgáltatási szerződések megkötésével. Jelenleg az utóbbiak fedik le Európában a vasúti személyszállítás több mint 90 százalékát, és a jövőben kötelező versenytárgyalási eljárás keretében ítélik oda őket.
Az Európai Bizottság szerint ez - strukturális reformokkal kiegészülve - 40 milliárd eurónyi megtakarítást jelenthet a polgároknak és az érintett társaságoknak, és a bizottság becslése szerint elősegíti, hogy az utaskilométer-szám 16 milliárddal emelkedjen 2035-ig. Emlékeztetnek: azok az országok, ahol már teljesen (Svédország, Egyesült Királyság), vagy részlegesen (Németország, Ausztria, Olaszország, a Cseh Köztársaság és Hollandia) liberalizálták a személyszállítási piacot, javult a minőség és a szolgáltatások elérhetősége és 10 év alatt több mint 50 százalékkal nőtt az utasok száma.
A brüsszeli testület javaslata biztosítaná a vasúti infrastruktúrához való méltányos hozzáférést is azáltal, hogy a pályahálózat független működtetőinek hatékonyan és megkülönböztetésektől mentesen kellene üzemeltetniük a hálózatokat, és azokat EU-szinten együttműködve kellene fejleszteniük.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06