Több mint tíz százalékos leépítés
Minden tizedik munkavállaló repül az Air France-tól
Két év alatt több mint tíz százalékos leépítést tervez az Air France: a francia légitársaságánál 2013 végéig megszűnő 5.122 állás egyharmada a nyugdíjba vonulókat érinti, kétharmadára pedig önként távozók jelentkezését várják - erősítette meg a vezetőség az üzemi tanács csütörtöki ülésén a hetek óta keringő számokat.
2012.06.21 16:02MTIAz intézkedést azzal indokolták, hogy a cég terveiben szerepel, hogy 2014 végéig húsz százalékkal növelik a gazdasági hatékonyságot. Ennek keretében 2011 decembere és 2013 decembere között 5.122 munkahelyet megszüntetnek a 49.301-ből. Az Air France szerint a leépítés 1.712 olyan munkahelyet érint, amelyikből nyugdíjba vonul valaki, és a helyét nem töltik be. A további 3.410 megszűnő állásból 2.056 a földi személyzetre vonatkozik.
A 15 százalékban állami érdekeltségű légi közlekedési vállalat jelezte: amennyiben sikerül a leépítés menetéről megegyezni a szakszervezetekkel, nem lesz 2013 végig - az önkéntes távozókon kívül - elbocsátás, s amennyiben a húsz százalékos javulást eléri a cég, 2014-től már önkéntes távozásokra sem kell számítani.
A leépítések a mintegy 30 ezer fős földi személyzet körében kezdődnek el, de később érinteni fog 904 légi kísérőt és 405 pilótát is, nekik elsősorban részállásokat fognak ajánlani - hangsúlyozta az Air France.
Az üzemanyagár emelkedésével és a légitársaságok között egyre erősödő versenyben az Air France-KLM csoport különösen nehéz helyzetbe került: a tavalyi évet 800 millió eurós veszteséggel és 6,5 milliárd eurós adóssággal zárta.
A legjelentősebb európai légi közlekedési csoportnál januárban elindított felzárkózási program a leépítéseken kívül 2 milliárd eurós megtakarítást irányoz elő 2015-ig, befagyasztja a munkafelvételt, és az Air France fapados leányvállalata, a Transavia megerősítését írja elő.
A vezetőség és a szakszervezetek között még egy hétig tartanak az egyeztetések, a véglegesített programot június 28-án írják alá a felek. Megegyezés hiányában a vezetőség a jelenlegi szerződési kereteket felmondaná és 15 hónap állna a rendelkezésre az új kollektív szerződés kialakításához. Legkevésbé a pilóták hajlandók elfogadni a feltételeket, már több szakszervezetük is jelezte: sztrájkra készülnek.
Az elmúlt húsz évben az Air France leépítés nélkül oldott meg minden átszervezést és takarékossági programot, ez az első alkalom, hogy a munkahelyek tömeges megszüntetéséhez folyamodik.
A párizsi CAC-40 kedvezően fogadta a csütörtöki bejelentést, az Air France-KLM indexe 7,65 százalékkal 3,40 euróra emelkedett, miközben a tőzsde mutatója 0,40 százalékkal csökkent.