Vádol a német újságíró
Kizsákmányolja dolgozóit a GLS?
Günter Wallraff világhírű német újságíró szerint a dolgozók módszeres kizsákmányolásán alapuló rendszert működtetve üzemel a GLS csomagküldő szolgálat Németországban.
2012.05.31 08:59MTIA hollandiai központú, Európa számos országában tevékenykedő társaság egyenruháját viselő furgonos futárok Németországban rendszerint napi 14-16 órát robotolnak. A munkát hajnali 5 órakor kezdik, naponta több tonnányi küldeményt mozgatnak meg puszta kézzel, órabérre átszámított fizetésük pedig alig 3 euró, ami nagyságrendekkel elmarad a Németországban szokásos 8 euró körüli legalacsonyabb óránként bértől - derítette ki Wallraff.
A csomagküldő szolgálat működése az agyonhajszolt és alulfizetett, szinte rabszolgasorban tartott, kiszolgáltatott dolgozók munkájára épül - állította a szociográfiai ihletésű leleplező riportjairól ismert - a kémek munkáját idéző módszerekkel dolgozó - újságíró az RTL német kereskedelmi televízióban szerdán este bemutatott riportfilmben.
A GLS egy belső feljegyzése szerint a futároknak napi 12 órát kell dolgozni. Ez törvénysértő, mert a maximálisan engedélyezett napi munkaidő 10 óra. A cég azonban nem áll munkajogi kapcsolatban a futárokkal, a kézbesítői munkát kiszervezi alvállalkozóknak.
A GLS saját üzemeltetésű raktárakban adja ki a csomagokat a futároknak - az ezernyi küldeményt a futároknak kell szortírozni és furgonba rakodni -, és darabbért fizet a kézbesített csomagok után a futárok munkáltatójának. A filmben megszólaló egykori alvállalkozók szerint igen gyakran előfordul, hogy az alvállalkozók csődbe mennek a GLS praktikái miatt. Ezek között van például az, hogy a megállapodásokat nem rögzítik, a szóbeli ígéreteket pedig nem tartják be. Az alvállalkozókat arra bíztatják, hogy a munkajogi előírások tudatos megszegésével, kijátszásával növeljék bevételüket.
A futárokkal a GLS a munkajogi kapcsolat hiánya ellenére úgy viselkedik, mintha munkáltató volna; rabszolgahajcsár módjára dirigálja, ellenőrzi és gyakran bünteti őket. Az például 20-30 euróba kerül, ha az ellenőr nem találja eléggé tisztának a furgont, a nem megfelelően dolgozó futárt pedig úgy lehetetlenítik el, hogy egyszerűen kitiltják a raktár területéről.
A GLS így a dolgozók megfélemlítésén és kizsákmányolásán, valamint az alvállalkozók egzisztenciájának kockáztatásán alapuló rendszert működtetve üzemel Németországban - állapította meg riportfilmjében Günter Wallraff.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 12:44 AKI: olcsóbbak az idénygyümölcsök tavalyhoz képest
- 11:43 Orbán Viktor: a háborúpárti paktum ellenére folytatjuk az európai jobboldali pártok együttműködésének kiépítését
- 10:41 Olaszország augusztus elsején nyit migráns-táborokat Albániában
- 9:43 Hőség - Magas középhőmérsékletre figyelmeztet a meteorológiai szolgálat
- 8:44 Börtön helyett fogházra ítélték az Országos Roma Önkormányzat volt elnökét
- 7:41 EU-csúcs - Charles Michel: az EU további biztonsági megállapodásokat köt Ukrajnával
- 6:40 Agrometeorológia: a napraforgónak és kukoricának jól jött az eső, az aratásra váró búzának és repcének nem
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06