Majd a KarvaLy
Tengeralattjárókat gyártanak a kolumbiai drogcsempészek
A kolumbiai drogcsempészek mind gyakrabban használnak tengeralattjárót: a hatóság is megtapasztalhatta, hogy a dílerek az utóbbi időben mind több alkalommal próbálják a víz alatt megközelíteni piacaikat.
2011.11.06 17:51MTILuis Alberto Perez, a kolumbiai rendőrség drogellenes szervezetének vezetője maga jelentette be, hogy emberei alig néhány hét alatt három ilyen, nehezen észlelhető vízi járművet foglaltak le - olvasható a párizsi Le Monde tudósításában.
A Csendes-óceáni parton még szeptemberben olyan igazi tengeralattjárót foglaltak le a rendőrök, amely több méter mélységbe is lemerült, hogy a víz alatt haladjon tovább. A búvárhajó a FARC nevű ultrabalos szervezet gerilláinak birtokában volt a hatóságok szerint. A legutóbbi, októberi fogás technikailag kevésbé fejlett jármű: a Karib-tengeri partvidéken, Cordoba tartomány egyik halászfaluja mellett, egy erdős partszakasz fái között megbújó hangárban bukkantak rá a drogellenes brigád fegyveresei az egyedi tervezésű csempészhajóra. A rejtett műhelyben összebarkácsolt búvárszerkezet képes lett volna szinte teljesen a felszín alá merülni, s így elkerülni a rá vadászó biztonsági erőket. Ez volt az első eset, hogy az úgynevezett Urabeno banda próbált ilyen járművet konstruálni. Ez a csoport a hivatalosan feloszlatott félkatonai szervezetek maradványaiból összeállt drogbandák egyike. Roberto Vargas, az alvilági szervezet vezetője, akit jobbára csak a Karvaly néven emlegetnek, állítólag mintegy 1500 embert irányít.
Az üvegszálas anyagból konstruált hajót még az illegális hajógyárban sikerült lefoglalni. "Amikor rakományt szállít, ez a fél-búvárhajó csaknem teljesen a víz alá merül: csak tetejének felső nyúlványa emelkedik ki, ezt kékre festik, hogy repülőről vagy mesterséges holdról nehezebb legyen felfedezni" - magyarázta el a francia lap riporterének a rendőrparancsnok. A csempészjárműben már a helyére szerelték a kormányt, a hajócsavart és a motort, csak a hajózó műszerek és a kábítószer-rakomány hiányoztak belőle, amikor a rendőrök rajtaütöttek a titkos műhelyen. Az első ilyen típusú vízi járművet 1933-ban "halászták ki" a drogbandák elleni küzdelemben a rendőri erők, azóta több mint hatvan tengeralattjárót és "fél-tengeralattjárót", merülő hajót fogtak el - méghozzá technikailag egyre tökéletesebbeket. "A kikötői és repülőtéri ellenőrzés javulása, a légi radarok hatékonysága arra kényszeríti a maffiát, hogy mind költségesebb szállító eszközöket használjon" - hangoztatta Herber Benavides kolumbiai rendőr őrnagy. Az urabenók által használt merülő hajó önköltségét 3 milliárd kolumbiai pesóra becsülik (több mint 360 millió forint).
A befektetés már az első útnál megtérül: egy kiló kokain ára az Egyesült Államok területén 25 ezer dollár.
Hat tonnával számolva a rakomány 150 millió dollárt érne, ha sikerül eljuttatni a célországba, de egyetlen banda sem kockáztat egyszerre akkora szállítmányt. Kolumbia a kokain első számú exportőre a világon, 2010-ben 350 tonnára becsülték az országban előállított mennyiséget.
Amióta az 1990-es években felszámolták a nagy drogkartelleket, a maffia részekre bontotta, felparcellázta műveleteit.
"Az a banda, amelyik ilyen típusú merülő hajót épít, felajánlja ezt a szállítási szolgáltatást más narkós csoportoknak" - mondta Perez tábornok.
Három napi működést biztosító üzemanyagtartályaival a vízi jármű elérhette volna valamelyik közép-amerikai vagy Karib-tengeri országot. A hajóépítésre használt hangár nehezen megközelíthető partszakaszon található, de a környék lakott.
A hat hónapja működő hajógyár tevékenységéről a rendőrség szerint sok embernek kellett tudnia.
"A drogdílerek egyeseknek munkát adnak, másokat terrorizálnak, mindenki hallgat" - magyarázta a Le Monde-nak Benavides őrnagy.
A "Karvaly" emberei gondoskodnak arról, hogy így legyen.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06