Nem megfelelően reagáltak a figyelmeztetésekre
Air France-katasztrófa: a pilóták megszegték az előírásokat
A francia légiközlekedés-biztonsági hatóság (BEA) nyomozói közölték: az Air France légitársaság 2009-ben lezuhant Rio de Janeiro-Párizs járatának pilótái nem megfelelően reagáltak a sorozatos figyelmeztető jelzésekre, és nem tettek eleget az ilyen esetekre vonatkozó előírásoknak.
2011.07.29 16:05MTIA legutóbbi BEA-jelentés szerint a pilóták nem vették figyelembe a magasság és a sebesség csökkenésére vonatkozó vészjelzést, és az Airbus A330-as 200 kilométer/órás sebességgel az Atlanti-óceánba zuhant, 228 emberrel (közöttük négy magyar állampolgárral és egy szlovákiai magyarral) a fedélzetén.
A jelentés szerint a pilóták a repülés utolsó perceiben rosszul reagáltak a hibás sebességi adatokra, valamint a gyors zuhanásra.
Ez utóbbi, azaz az aerodinamikai esés vagy átesés veszélyes jelenség, mivel ilyenkor a szárnyak nem képesek megtartani a repülőgépet. A kézikönyv szerint ebben az esetben lefelé kell a gép orrát irányítani, hogy a lehető legjobb szögben érje a légáramlás a gépet. A feketedobozok tanúsága szerint azonban - szakemberek számára érthetetlen módon - a pilóták felfelé irányították a gép orrát.
Kereskedelmi járatoknál az átesés igen ritka jelenség, főként ilyen nagy magasságban. A legénység erre az esetre elégtelen, illetve semmilyen kiképzést nem kapott a vizsgálat szerint.
A közel egy percig folyamatosan hangzó vészjelzés ellenére a másodpilóták nem azonosították az átesést. Nem alkalmazták az eljegesedés és a Pitot sebességmérő szondák leállása utánra előírt eljárást sem - tette hozzá a BEA.
Az átesés következtében a gép nem egészen 3 perc alatt 11 500 métert zuhant, mielőtt az óceánba csapódott volna.
A vizsgálat rámutatott, hogy a pilótafülkében a feladatok nem voltak megfelelően elosztva. A feketedobozok felvételei szerint a kapitány elment lepihenni, s csak azután tért vissza a pilótafülkébe a két másodpilótához, hogy a gép zuhanni kezdett.
A nyomozók azt is kifogásolták, hogy a legénység nem értesítette a kialakult helyzetről az utasokat.
2009. június 1-jén éjszaka a Pitot sebességmérő szondák eljegesedtek, és a pilótafülkében a sebességmérők eltérő adatokat mutattak. Leállt a robotpilóta, és egyik másodpilóta vette át a gép irányítását, aki nem vette figyelembe a sebesség csökkenése esetére vonatkozó előírást - áll a BEA jelentésében.
Az átesést jelző vészjelzés kétszer is megszólalt, majd leállt, egy ízben 54 másodpercig szólt, a közben géphang mondta be a STALL (átesés) szót.
A BEA korábbi jelentése szerint a gép egyik pilótája jelezte, hogy erős turbulenciaövezetbe kerülnek, s megállapították, hogy hibásak a repülési, főleg a sebességadatok.
A BEA mostani, immár harmadik jelentése a május végén az Atlanti-óceán mélyén megtalált feketedobozok adatainak elemzésén alapszik.
A jelentéssel együtt számos, a repülésbiztonság növelését célzó ajánlást tettek közzé.
A felelősség megállapításához meg kell várni a 2012 elején esedékes végleges jelentést és a bíróság döntését. Az Air France és az Airbus ellen nem szándékos emberölés miatt vádat emeltek.
Az Air France közleménye ugyanakkor úgy fogalmaz, miszerint jelenleg nincs ok arra, hogy megkérdőjelezzék a legénység műszaki felkészültségét. A légitársaság szerint a jelentésből az derül ki, hogy szokatlan meghibásodások sorozata vezetett az áteséshez, a pilóták szakszerűen jártak el és mindvégig eleget tettek a feladatuknak.
Több mint két évvel a katasztrófa után sem sikerült minden körülményt tisztázni. Eddig csak a Pitot sebességmérő szondák eljegesedését állapították meg mint műszaki hibát, de a nyomozók mindig is azon a véleményen voltak, hogy ez a meghibásodás önmagában nem magyarázza meg a balesetet.
Kapcsolódó írások:
- Hazaértek az Air France-katasztrófa áldozatainak maradványai
- Air France-katasztrófa: egyetlen adat sem volt érvényes
- A pilóták hibája okozhatta az Air France katasztrófáját
- 2009-es Air France katasztrófa: a kapitány nem volt a pilótafülkében
- Felszínre hozták az Air France-katasztrófa első holttestét
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06