Nekimegy az ország legnagyobbja
Vészhelyzet a vizen: bevetik a gigajégtörőt a Dunán
Az ország legnagyobb jégtörő hajóját is kivezényelték a dunai jéghelyzet miatt - közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság vezetője csütörtökön.
2012.02.09 11:16MTIMolnár Béla tájékoztatása szerint a jégtörő az Országos Műszaki Irányító Törzs utasítására csütörtökön 12 óra 30 perckor elindul a gönyűi kikötőből és lehajózik a Dunán a bajai téli kikötőbe, ahol csatlakozik a többi jégtörő hajóhoz, hogy szükség esetén az erősödő jégzajlás miatt azonnal megkezdhessék a kialakuló jégtorlódások, torlaszok bontását.
Útközben már megmozgatja és darabolja az összeálló, zajló jégtáblákat, ezzel is segítve a jég könnyebb levezetését - ismertette a szakember.
Hozzátette: a hazai Duna szakaszon kialakult jéghelyzet mellett a Széchenyi és a többi jégtörő hajó azonnali mozgósítását és üzemanyaggal való teljes feltöltését is elvégezték, ezt az is indokolta, hogy a Duna Pozsonynál kedden teljes szélességben befagyott, hasonlóan az osztrák folyószakaszhoz. Az onnan érkező jég biztonságos levezetését ilyen alacsony vízállás mellett csak ezekkel a hajókkal lehet végrehajtani.
A Duna délen Magyarországot a szerb-horvát közös határszakaszon hagyja el, ahol a jég kártétel nélküli levezetését a nemzetközi egyezményeknek megfelelően is biztosítani kell - tudatta a főigazgató. A Dunán a Budapest feletti szakaszon továbbra is erős (70-90 százalékos) a zajlás, megközelítve a teljes jégborítást.
A Tisza teljes hazai szakaszán kisebb megszakításokkal áll a jég, vastagsága átlagosan 10-20 centiméter közötti.
Csak nappal közlekedhet az ország legnagyobb jégtörő hajója
Két méter mélyen is képes megbontani a jégtáblákat az ország legnagyobb jégtörő hajója, a Széchenyi, amely csak nappal közlekedhet, ezért csak szombatra érhet Bajára; hajó kevéssel délután egy óra előtt indult el a gönyűi kikötőből.
A negyven méter hosszú, 420 tonnás vízkiszorítású Széchenyi legnagyobb merülése 1,9 méter, de - különleges csavarmozgásának köszönhetően - ennél mélyebben is képes megbontani a jégtáblákat.
A Mahart honlapján található adatok szerint a személyhajók legnagyobb merülése teljes terhelésnél 1,3-1,6 méter között van.
Vízügyi szakemberek szerinta két, egyenként ezer lóerős dízelmotor hajtott Széchenyi 20-22 óra alatt teheti meg az utat a bajai téli kikötőig, ám mivel a jégveszély miatt korábban felszedték a hajózási útvonalat jelző bójákat a Dunán, ezért csak nappal közlekedhet.
Emiatt a hajó várhatóan Esztergomnál éjszakázik, és szombaton délelőtt érkezik meg célállomására, ahonnan - feladata teljesítése után vagy szükség esetén - mintegy 24 órás úttal tud visszatérni Gönyűre.
Molnár Béla, az Országos Vízügyi Főigazgatóság vezetője csütörtökön közölte, hogy a Széchenyi az Országos Műszaki Irányító Törzs utasítására indul a bajai téli kikötőbe, ahol csatlakozik a többi jégtörő hajóhoz, hogy szükség esetén az erősödő jégzajlás miatt azonnal megkezdhessék a kialakuló jégtorlódások, torlaszok bontását. Útközben már megmozgatja és darabolja az összeálló, zajló jégtáblákat, ezzel is segítve a jég könnyebb levezetését - ismertette a szakember.