Szoftverprobléma okozott fennakadást
T-Mobile: Komoly problémákat nem, de sok kellemetlenséget okozott a leállás
Pénteken hívásindítási problémák voltak a Magyar Telekom mobilhálózatában - elsősorban a hálózaton belül -, ami csak délutánra szűnt meg.
2009.12.04 19:27MTIAz MTI által megkérdezett vállalkozásoknál, a mentőknél és a tűzoltóknál, valamint a közszolgálati sajtónál nem okozott nagyobb problémát a leállás, inkább az egyéni előfizetőknél járt kényelmetlenséggel az üzemzavar. Az előfizetőket 10 lebeszélhető perccel kompenzálják. A T-Mobile előfizetői pénteken azt tapasztalták, hogy a hívott fél nem elérhető, mintha ki lenne kapcsolva, így sok esetben a hangposta jelentkezett be.
Átmenetileg zavar volt az sms-ek továbbításában is. A Magyar Telekom a fennakadásokat kora délután egy előre tervezett éjszakai munka során keletkezett váratlan szoftverproblémával magyarázta. Az MTI által megkérdezett vállalkozásoknál, a mentőknél és a tűzoltóknál, valamint a közszolgálati sajtónál nem okozott nagyobb problémát a legnagyobb mobilszolgáltató pénteki leállása, inkább az egyéni előfizetőknél járt kényelmetlenséggel az üzemzavar.
A taxitársaságok többsége több rendszert is használ, így a T-Mobile zavara a működésüket nem befolyásolta, ugyanakkor Antall Mihály, az Airport Shuttle-Minibusz operatív vezetője elmondta, hogy érzésük szerint sok megrendelés nem érkezett meg a társasághoz péntek délelőtt. Jakab Péter, a Magyar Bankszövetség bankbiztonsági bizottságának elnöke közölte: minden banknál érzékelhető volt az üzemzavar, ahol SMS-sel hitelesítik a tranzakciókat. Akinek nem működött a mobiltelefonja, adatokat le tudott kérdezni, de tranzakciót egy ideig nem tudott végezni.
A mentők Valics Dezső sajtóügyeletes tájékoztatása szerint se több, se kevesebb hívást nem kaptak, mint egy átlagos napon, és a T-Mobile hálózatából a leállás ellenére is elérhető volt a segélyhívószám. A Fővárosi Tűzoltóság ügyeletén azt közölték az MTI-vel: munkájukban az üzemzavar nem okozott fennakadást.
Az MTI-nél elsősorban a tudósítókkal való kapcsolattartást nehezítette az üzemzavar, a maradéktalan hírszolgáltatást inkább az akadályozta, hogy a T-Mobile a kora délutáni órákig nem adott érdemi tájékoztatást arról, miért nem lehet a társaság hálózatában telefonálni, sms-eket küldeni. A hibaelhárítás a társaság sajtóközleménye szerint a hiba észlelését követően, még éjjel megkezdődött, aminek eredményeként a szolgáltatás délután fél 4-re az ország egész területén helyreállt, fennakadások már csak egyedileg lehetségesek. Márton György, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) szóvivője az MTI-nek elmondta: amennyiben a szolgáltatás szüneteltetése meghaladja a négy órát, akkor az ügyfeleket kötbér illeti, ennek mértéke az előző hat havi forgalom egy napra vetített részének nyolcszorosa, ami vonatkozik a feltöltő kártyás (prepaid) ügyfelekre is.
A Telekom közlése szerint minden szükséges lépést megtett, és a hálózati hibából eredő kötelezettségeit is megvizsgálta. S bár a szolgáltatás kiesése miatt kötbérfizetési kötelezettsége nem áll fenn, az ügyfeleknek okozott kényelmetlenség miatt előfizetőnként 10, hálózaton belül lebeszélhető percet biztosít díjmentesen - közölte a Magyar Telekom. Az NHH októberi adatai szerint 11,696 millió mobil ügyfél volt Magyarországon, ennek 44,28 százaléka volt T-Mobile előfizető, ami csaknem 5,2 millió.