Emberek millióinak nincs bankszámlája
A mobiltelefon lesz a bankkártya Afrikában
Több mint húsz afrikai és közel - keleti országban indít mobiltelefonos banki szolgáltatást az MTN nevű cég. A fejlődő országokban lakók nagy része, valószínűleg a telefonja segítségével végzi majd élete első banki átutalását.
2009.03.16 15:35ictpressHuszonegy olyan közel-keleti és afrikai országban nyújt majd teljes körű banki szolgáltatást az MTN dél-afrikai mobilszolgáltató, ahol a lakosság nagy részének nincs bankszámlája. A szolgáltatásra előfizetők pénzt utalhatnak, vásárolhatnak és a számláikat is rendezhetik majd a mobiljuk segítségével. A cég négy éve kezdett el banki szolgáltatásokat biztosítani a telefonhálózatán keresztül, idáig azonban csak az átutalásokat intézhették az ügyfeleik a mobiljuk segítségével.
Hasonló szolgáltatást vezetett be korábban néhány afrikai országban az Orange és a Vodafone is. Kenyában a Vodefone és a Safaricom helyi mobilszolgáltató hétezer ügynök, többnyire boltosok bevonásával épített ki egy hálózatot, melynek előfizetői pénzt tehetnek a számlájukra, vagy vehetnek ki róla az ügynököknél a jogosultságukat a mobiltelefonjukkal igazolva. A Vodafone a rendszer sikere nyomán Tanzániában és Afganisztánban is hasonló hálózat kiépítését tervezi.
A világon több mint egymilliárd embernek van mobiltelefonja, de nincs bankszámlája. A banki szolgáltatások hiánya a legszegényebb régiókban jelentősen hátráltatja a gazdasági fejlődést. A mobiltelefonok széles körű elterjedése lehetőséget teremtett arra, hogy a telefonszolgáltatók átvegyék a bankok szerepét az elmaradott térségekben és biztosítsák azokat a lehetőségeket a kevésbé tehetős ügyfeleiknek, amit a helyi bankok nem tudnak, vagy nem akarnak megadni.
A Berg Insight elemzőcég szerint hat év múlva közel kilencszáz millió ember fogja igénybe venni a mobiltelefonos banki szolgáltatásokat.