Pénzügyi kiberveszélyek 2014-ben
Az adathalászat negyede pénzügyi adatokra utazott
A kiberbűnözők a csalások során a fizetési rendszerekkel és az online kereskedelmi oldalakkal éltek vissza, és már nem csak a bankokra összpontosítottak.
2015.02.25 09:00ma.hu
Az adathalászat az internetes csalások egy fajtája, melynek során a kiberbűnözők népszerű oldalak mintájára készítenek hamis weboldalakat, és ezek segítségével csalják ki a felhasználókból a személyes adataikat (felhasználó neveket, jelszavakat és más, személyes jellegű információkat).
A 2013-as adatokkal összevetve a tavalyi évben a pénzügyi adatokat célzó támadások aránya az összes adathalász támadáshoz képest 2,7 százalékponttal esett vissza, amely elsősorban a banki adathalász támadások csökkenésének köszönhetően. Eközben azonban más pénzügyi kategóriákban arányosan megnőtt a célzott adathalász támadások száma.
A fizetési rendszerek kategóriájában a kiberbűnözök leginkább olyan felhasználókat támadtak, akik Visa kártyával rendelkeztek (az észlelt esetek 30 százalékában), a PayPal 30,03, míg az American Express kártya tulajdonosok 24,6 százalékát érték támadások. Ugyanakkor a 2013-ban mért adatokhoz képest, 2014-ben 14 százalékponttal visszaesett az olyan adathalász oldalak száma, amelyek valamilyen formában megemlítették a PayPalt.
Továbbra is az Amazon a leggyakrabban célzott márka az online üzletek között, ebben a kategóriában a támadások 31,7 százaléka használt olyan adathalász oldalt, amely az Amazont említette, ez azonban 29,4 százalékponttal kevesebb, mint 2013-ban.
"A pénzügyi adatokat célzó adathalász támadások elterjedése, amit a múltban tapasztaltunk, nyilvánvalóan kiváltott egy reakciót azon márkákból, amelyekkel a leggyakrabban történt visszaélés az adathalász oldalakon, ezért elkezdték kezelni az adathalász csatornákat, különösképp a spam e-maileket. Ennek eredménye lehet a nagy márkákat célzó adathalász támadások csökkenése. Azonban a kiberbűnözök azonnali válasza az volt, hogy új "piacokra" törtek be. Például 2014-ben megfigyeltük, hogy nagy számban jöttek létre a repülőjegyekkel kereskedő oldalak mintájára készült adathalász oldalak. Ezek olyan célpontok, amelyek korábban meglehetősen ritkának számítottak" - mondta Nadezhda Demidova, a Kaspersky Lab webes tartalmakra szakosodott elemzője.
A Kaspersky Lab szakértői feljegyezték azt is, hogy nőtt a Mac OS X felhasználók ellen irányuló adathalász támadások aránya. Az olyan számítógépeken, amelyeken Mac-re készült Kaspersky Lab biztonsági termékeket telepítettek, az adathalász támadások körülbelül 48,5 százalékában észlelték, hogy a támadások a pénzügyi adatok megszerzésére irányultak.