DVD-játékos
Nehézkesen értetik meg magukat ügyfeleikkel a nagy elektronikai gyártók
Egyes okostelefon- és táblagépgyártó vállalatok olyan nehézkesen fogalmazzák meg termékleírásaikat és közleményeiket, mintha kifejezetten azok megértését akarnák megakadályozni.
2014.08.23 19:58MTI
A Communication Lab Ulm és az Iskander Business Partner üzleti tanácsadó vállalatok, valamint a Hohenheim egyetem szakemberei három jellemző szövegtípus, a vállalatok weboldalán található termékleírások, a sajtóközlemények és az ügyfélkapcsolati email-üzenetek érthetőségét vették vizsgálat alá.
A szövegelemzést a Hohenheim egyetem által a feladatra kifejlesztett szoftverrel végezték el, ami a "Hohenheim Érthetőségi Index" (HIX) alapján nullától (nehezen érthető) húsz pontig (könnyen érhető) rangsorolta a szövegeket. A szoftver egyebek között a mondatok hosszát, valamint az anglicizmusok és az összetett szavak alkalmazásának a kerülését vizsgálta.
A kutatók szerint a hosszú mondatok elriasztják az olvasókat a szöveg végigolvasásától. Az interneten közzétett szövegekben például tapasztalataik alapján nem ajánlatos 20 szónál hosszabb mondatokat alkalmazni. Hasonlóan riasztó hatást tulajdonítanak a tizenhat karakternél hosszabb összetett fogalmaknak is, mint például a "tíz pontos többérintős funkció", vagy az "ultra nagy felbontású videofelvétel".
"Egyes vállalatok a termékleírást egészen nyilvánvalóan nem tekintik még termékeik szerves részének" - mutatott rá Frank Brettschneider, a kommunikációtudományok professzora a Hohenheim egyetemen. Ennek viszont az lesz a következménye, hogy az olvasók hamar feladják a szöveg olvasását, ha túl hosszú szavakkal és bonyolult kifejezésekkel gyötrik őket.
A vállalatok termékleírásai átlagosan 13,8 pontot értek el a vizsgálatban. Ezen a téren a legjobbnak az Apple bizonyult 18,7 ponttal. A második a Huawei lett 16,1 ponttal, a harmadik pedig a Microsoft/Nokia 15,8 ponttal. A Samsung a negyedik lett a rangsorban, a lista végére pedig, a kilencedik helyre a Lenovo került.
Az ügyfélszolgálati email-üzenetekben 16,7 pontos átlagot értek el a vállalatok. Ebben a kategóriában a Hewlett-Packard került az élre 19,8 ponttal, a második helyen a Lenovo végzett 17,5 ponttal, a harmadikon a Samsung, a negyediken az LG és az Acer, az ötödiken pedig a Huawei.
A sajtóközlemények érthetőségében mindössze 6,6 pontos átlagot hoztak a vizsgált cégek. Ezen a területen a Huawei jeleskedett, miután az elérhető 20 pontból 10 ponttal az első helyre került. A második a Sony lett, a harmadik az LG, a negyedik a Samsung, az ötödik az Acer, a hatodik pedig az Apple.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06