Apricado
Bővül az online zenei piac
Útjára indult az Apricado névre keresztelt online zenei áruház béta verziója. A készítők szerint: "Még sosem volt ilyen könnyű eladni a zenédet."
2008.07.17 19:06Z., ma.huAz utóbbi években nem kevés internetes zenei áruház kínálta a független, kiadó nélküli zenészeknek azt a lehetőséget, hogy náluk adják el dalaikat. (Nemrég mi is beszámoltunk a last.fm hasonló jellegű szolgáltatásáról.)
Bár voltak ezek között kecsegtető próbálkozások, a bonyolultságuk miatt kevés sikert arattak. Az egyszeri zenész nem tehette meg azt, hogy szimplán feltölti a dalát, majd várja a csekket. Ezt a folyamatot szeretné minél egyszerűbbé tenni a minap induló Apricado.
Az Apricado a zene közzétételének folyamatát nevetségesen könnyűvé teszi. Miután feltöltöttünk egy dalt, az oldal automatikusan megtalálja a művész nevét, és az alapján generál egy külön zenei üzletet neki. (például, ha egy dalt Mika néven töltünk fel, akkor az oldal létrehozza www.apricado.com/Mika részleget) Minden egyes dal DRM nélkül kerül eladásra, és az oldal mindösszesen 20%-át tartja meg a bevételeknek, az általánosnak számító 30-al szemben.
Az oldal látogatói kapnak majd egy listát az elérhető dalokról. Ha vásárlásra kerül a sor, nincs más dolguk, mint megadni a szükségek bankkártya információkat, és máris tölthetik a hallgatni kívánt dalokat, amelyek .zip formátumban érkeznek gépeikre. Az előadók kapnak majd egy beágyazható kódot, melyen keresztül propagálhatják saját Apricado részlegüket Myspace oldalukon. (A Facebook verzió most készül.)
Mindez persze szép és jó, ám van az Apricadonak egy nagy hibája, mely egyelőre javításra vár. Az oldal jelenleg képtelen automatikusan kiszűrni, hogy a feltöltött dalt védik e szerzői jogok, illetve, hogy töltötték e fel azt már korábban, vagyis mindez azt jelenti, hogy akárki feltöltheti akár kedvenc CD-jét is az oldalra, a saját neve alatt. Az Apricado vezérigazgatója szerint, bár ebből lehet némi probléma, lesz majd egy feketelista, amely kiszűri az ismert előadók dalait.
Egyéb esetekben – vagyis akkor, mikor olyan előadóról van szó, aki nincs ezen a fekete listán – a Youtube-hoz hasonló módon fog működni az oldal. Ám mivel tudjuk, hogy ott is vannak gondok a szerzői jogokkal (lásd Google vs Viacom) - pedig ott a videók eladásáról szó sincs -, az Apricado esetében még nagyobb problémák lehetnek. Mindez azt jelenti, hogy hiába próbál egy remek ötletet megvalósítani az Apricado, megkönnyítve ezzel az előadók dolgát, amíg nem lesz megfelelően szűrve a feltöltött tartalom, az egész project hamvába holt kísérlet lesz csupán.