Jól megszaladt a Yahoonak

Alaposan nőttek a Yahoo bevételei

A Yahoo internetes keresőrendszert és tartalomszolgáltatót üzemeltető amerikai Yahoo Inc. az első negyedévben 542,16 millió dolláros adózott eredményt ért el, közel négyszer többet az egy évvel korábbi 142,42 milliónál.

2008.04.24 08:40MTI

Egyszeri tételek nélkül ugyan nem nőtt a profit - a többlethez 401 millió dollárt tett hozzá egy kínai kisebbségi részesedés felértékelése, miután a kínai vállalat, az Alibaba.com Ltd. tőzsdére ment -, de a háttérben javult a Yahoo bevétele.

A Microsoft programgyártó vezérigazgatója, Steve Ballmer azt mondta, csupán a jó eredmények miatt cége nem emeli ajánlatának értékét a Yahoo-ra, de nem zárta ki, hogy más tényezők miatt esetleg lehetséges lesz a felvásárlási ajánlat javítása.

A Yahoo Inc. bevétele az első negyedben 8,7 százalékkal 1,818 milliárd dollárra emelkedett az egy évvel korábbi 1,672 milliárdhoz képest, ezen belül a hirdetési bevételek 18 százalékkal ugrottak meg, annak ellenére, hogy a pénzügyi, az utazási és a fogyasztásicikk-reklámok gyengén szerepeltek az amerikai gazdaság erős lassulása miatt. A bevétel meghaladta a vállalati előrejelzést.

A tavalyi utolsó negyedben a Yahoo Inc. adózott eredménye 205,7 millió dollár volt, 23,5 százalékkal kevesebb az egy évvel azelőtti 268,7 millió dollárnál. Tavaly egész évben a cég adózott eredménye 12,1 százalékkal 660 millió dollárra csökkent. A bevétel az utolsó negyedévben éves összehasonlításban 7,6 százalékkal 1,83 milliárd dollárra, egész évben 8,4 százalékkal 6,9 milliárd dollárra bővült.

A Yahoo vezérigazgatója, Jerry Yang korábban nehéz évet jósolt idénre is: a cégvezetés az idei első negyedévre mindössze 1,6-1,8 milliárd, egész évre pedig 7,2-8 milliárd dolláros bevételt tervezett. A kaliforniai székhelyű Yahoo mintegy 14 300 alkalmazottjából ezret bocsát el, amitől a bérköltségben 7 százalékos megtakarítást remél. A cégvezetés jelentős beruházásokat is tervez avégett, hogy a Yahoo! legyen a hirdetők és a világhálón keresgélők legkedveltebb kezdőlapja.

Való igaz: tizenhárom év után először tavaly nyáron a Yahoo! portálja esztétikailag jobban tetszett a felhasználóknak, mint a Google, a Michigani Egyetem felmérése szerint, de a Google kereső és tartalomszolgáltató továbbra is a világelső a népszerűségben, és előnye tavaly is nőtt. Tavaly a Google-nak 4,204 milliárd dolláros adózott eredménye volt, 36,6 százalékkal több a 2006-os 3,077 milliárdnál, és a bevétele 56,5 százalékkal, 16,594 milliárd dollárra emelkedett. Idén az első negyedben az adózott eredménye 30 százalékkal 1,307 milliárd dollárra gyarapodott az egy évvel korábbi 1,002 milliárdhoz képest, és 8 százalékkal több volt a tavalyi utolsó negyedévinél. A forgalma 42 százalékkal 5,186 milliárd dollárra ugrott a tavalyi első negyedévi 3,664 milliárdhoz képest, és 7 százalékkal meghaladta a tavalyi utolsó negyedévit is.

A Yahoo Inc. vezetősége elvileg már nem ellenzi a Microsoft felvásárlási szándékát, de azt várja, hogy a világ legnagyobb számítógépprogram-gyártója emeli jelenleg érvényes, 42 milliárd dollárt érő ajánlatát.



Ezenközben védekezéssel is próbálkoznak: intenzívebbé tették a megbeszéléseket a Time Warner internetes részlegével, az AOL-lal. Rupert Murdoch médiakonszernjével, a News Corporationnel és folytak tárgyalások egy "védelmi szövetségről", ezek azonban időközben elhaltak. Viszont egyelőre sikeresnek látszik a kéthetes kísérleti együttműködés a Google-val: a Yahoo böngésző oldalaira felveszi a Google által elhelyezett hirdetéseket. A kísérlet a Yahoo.com amerikai internetes oldalára korlátozódik, és csak a Yahoo-n végzett keresések 3 százalékát érinti, de a Microsoft mindenesetre elítélte az együttműködést, a versenyszabályok megsértését emlegetve.

A Microsoft április elején ultimátumot intézett a Yahoo Inc. vezetőségéhez: ha három héten belül nem sikerül megállapodni az egyesülésben, a Microsoft közvetlenül a Yahoo részvényeseihez fordul, és csökkenti árajánlatát. A Yahoo-vezetőség leváltásával is fenyegetőzött, ha csak ellenséges akcióval sikerülne megszereznie a Yahoo-t. A határidő múlt héten, szombaton lejárt, azonban egyelőre nincs jele, hogy a Microsoft tovább "keménykedne".

A Microsoft eredetileg február 1-jén jelentette be, hogy részvényenként 31 dollárért - felerészt készpénzben, felerészt saját részvényekért - meg akarja vásárolni a Yahoo Inc.-et, amely azonban elutasította a bekebelezésre tett javaslatot, arra hivatkozva, hogy az ajánlat nem tükrözi a cég értékét és fejlődési lehetőségét.

A mostani játszmában sem a Yahoo Inc.-nek, sem a Microsoftnak nincs sok opciója, vélik elemzők. A Yahoo Inc. látszólag alapos okkal hivatkozik arra, hogy a Microsoft ajánlata nem túl erős. Ez így is a világ legnagyobb értékű felvásárlása lenne ebben az iparágban, de az ajánlat február elsejei megtételekor a Microsoft ajánlata összesen 44,6 milliárd dollárt ért, ám ma már csak 42 milliárdot, a Microsoft részvényének valamelyes olcsóbbodása miatt. Az eredeti ajánlat majdnem 62 százalékos felárat tartalmazott a Yahoo Inc. január 31-i, Nasdaq piaci záróárához, 19,18 dollárhoz képest. Az ajánlat hírére azonban a Yahoo részvénye meredeken drágult, 28 dollár fölé, és most kedden is 28,54 dolláron zárt a Nasdaqon. Ehhez képest az eredeti ajánlatban lévő felár már csak 9,2 százalékos. A Microsoft részvénye január 31-én 32,60 dolláron, most kedden 30,25 dolláron zárt a Nasdaqon.

Csakhogy a Yahoo Inc. árát nem a cég teljesítménye, hanem kizárólag a Microsoft ajánlata tartja magasan. Másfelől azonban a Microsoftnak sincs sok lehetősége taktikázni, mert feltétlenül szüksége van a Yahoo üzletére, és ezt a Yahoonál is tudják. Számos elemző szerint a viadal egyezséggel fog zárulni, méghozzá emelt Microsoft-ajánlat eredményeképp.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.