Jochen Rindt
A Forma-1 egyetlen posztumusz világbajnoka 70 éves lenne
Hetven éve, 1942. április 18-án született Jochen Rindt, a Forma-1 egyetlen posztumusz világbajnoka.
2012.04.18 08:23MTIRindt Németországban, Mainzban látta meg a napvilágot. Kétéves volt, amikor szülei Hamburg bombázásában életüket vesztették, ezután anyai nagyszülei nevelték Grazban, sikereit osztrák állampolgárként aratta. Az önfejű és lázadó természetű fiú beszállt ugyan a családi fűszerkereskedő-cégbe, de jobban izgatta a veszély és a sebesség. Kétszer törte végtagját iskolai síversenyen, és számtalanszor járművét, amikor áttért a terepmotorozásra. Az arroganciáig magabiztos, de rendkívül tehetséges Rindt 1962-ben már túraautó-bajnokságon indult egy Alfa Romeo Giulietta kormánya mögött, majd együlésesek következtek, melyeket riasztó gyakorisággal tört össze, sokszor ő maga is kórházba került. Útja egyre magasabbra vezetett, 1963-ban már a Formula Junior kategóriában szerepelt, még egy versenyképtelen kocsival is meglepően jó eredményekkel. A következő évben két Forma-2-es versenyt nyert, megelőzve többek között az ebbe a kategóriába "leránduló" Graham Hillt és James Clarket is. Sikerének köszönhetően 1964-ben egyetlen Forma-1-es futamon, az Osztrák Nagydíjon is volán mögé ülhetett.
1965-ben hároméves szerződést írt alá a Forma 1-es Cooper csapattal. Az itt töltött idő alatt igen látványos versenyeket vívott, 1966-ban harmadik lett az összetettben, de még futamgyőzelmet sem aratott: ennek fő oka az volt, hogy ellenfelein kívül a teljesen megbízhatatlan autójával is meg kellett küzdenie. Rindt közben 1965-ben egy Ferrarival megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt, és továbbra is indult a Forma-2-ben, ahol sokkal jobb eredményeket ért el: 1967-ben kilenc nagydíjon diadalmaskodott. Vezetési stílusa gyors, agresszív, de mindig tiszta volt, ahogy egy lapban írták: "autója szinte az oldalán futva olyan sebességgel vette be a kanyarokat egészen hihetetlen szögből, hogy minden alkalommal úgy tűnt, most fog leszaladni az útról". Rindt hazájában már nemzeti hősnek számított, a köré szövődő legendákat tovább gyarapította, amikor Indianapolisban karambolozott, de teljesen nyugodtan szállt ki a már égő kocsiból, az orvosi vizsgálat szerint szívverése teljesen normális maradt.
Az 1968-as évadot a Brabham csapatnál töltötte, itt már két pole-pozíció jutott neki, de ez az autó sem volt versenyképes a nagyokkal. Többen már kételkedni kezdtek a vakmerő osztrák képességeiben, erre azonban a következő évben rácáfolt: a Lotus csapat színeiben megszerezte első győzelmét. Ebben a szezonban is volt egy látványos balesete, légterelője hibája miatt bukott, de állkapocstöréssel és agyrázkódással megúszta a kalandot.
Rindt utolsó és legtökéletesebb szezonja az 1970-es volt. Öt futamgyőzelmet aratott, Monacóban a háromszoros világbajnok Jack Brabhamet verte meg. Rindt ekkor sírt a boldogságtól, majd a következő néhány hétben elsiratta két közeli barátját: Bruce McLarent és Piers Courage-t, akik a versenypályán vesztették életüket. Komolyan mérlegelni kezdte a visszavonulás lehetőségét, finn fotómodell feleségének - aki épp akkor szült neki kislányt - megígérte, hogy ha világbajnok lesz, az évad végén felhagy a versenyzéssel.
A sors azonban közbeszólt. Rindt 1970. szeptember 5-én Monzában az Olasz Nagydíjon új Lotust próbált ki, a járműről - hogy versenyképes legyen a hazai pályán induló Ferrarikkal szemben - leszerelték a hátsó szárnyat. Az edzésen a híres-hírhedt Parabolica-kanyarban kicsúszott és háromszáz kilométer/órás sebességgel a szalagkorlátnak vágódott, a pilóta a kórházba szállítás közben meghalt. A baleset oka soha nem derült ki, egyesek szerint a hiányzó hátsó szárny miatt vált irányíthatatlanná a kocsi, mások szerint technikai hiba történt. Ekkor még három futam volt hátra, s a belga Jacky Ickx megnyerhette volna a bajnokságot, ha mindegyiken diadalmaskodik. Az utolsó versenyen azonban Rindt csapattársa, a fiatal brazil Emerson Fittipaldi győzött, bebiztosítva a világbajnoki elsőséget a már halott Jochen Rindt számára.
Rindt a rajongók és a fotósok kedvence volt, számtalan látványos "akciófotót" készítettek róla verseny közben. Forma-1-es pályafutása során 60 versenyen állt rajthoz, hat győzelmet és 13 dobogós helyezést szerzett. A világbajnokságért járó kupát özvegye és kislánya vette át.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06