Milyen biciklit kell venni?
Egyencanga kell a hétköznapokhoz is
Az összes többi sporteszközhöz hasonlóan a kerékpárnak is tökéletesen kell illeszkednie a tulajdonosához.
2010.06.19 18:57medipress.huNagyon fontos, hogy a következő szempontokat figyelembe vegyük a választás és a beállítás során:
* A kerékpározás ellenjavallt akkor, ha aranyerünk, vagy gerincsérvünk van. Az aranyeret maga a bicikli is előhozhatja, így fontos, hogy olyan ülést válasszunk, amely puha, és lehetőleg gél jellegű anyaggal van töltve.
A gerincsérvet súlyosbíthatja a görnyedés, így ha mindenképpen (kerék)párosítani akarjuk ezt a kórképet a biciklivel, akkor vegyünk "chopper" bicajt, azaz valami olyat amin egyenes derékkal is tudunk ülni.
# A választáskor a gyerekekhez hasonlóan (lásd keretes írásunkat) fontos, hogy a váz felsőcsöve az ágyékunk alatt legyen, de a távolság a felnőttek esetében nagyobb a testarányoknak megfelelően, az az optimális, ha a cső 5 centivel van lejjebb. Egy átlagos testméretű 180 centis felnőttnek általában a 17, vagy a 18 collos váz megfelelő. Mountain bike esetében kisebb, országúti bicikli esetében nagyobb váz optimális.
# A teljes talpnak a felnőtteknél nem kell feltétlenül leérnie a földre, itt az optimális ülésmagasságot kétféleképpen határozhatjuk meg: az egyik az, ha a csípőnk magasságához igazítjuk, a másik pedig az, ha felülünk a kerékpárra, a pedálra helyezzük a talpunk elülső részét, vagyis az elülső talppárnánkat (egyéként is ezzel kell nyomni a pedált, a "telitalpas tekerés" nem célravezető!), és úgy állítjuk be az ülést, hogy a hajtókar legalsó helyzetében a lábunk nyújtott legyen, a talpfejünk pedig vízszintesen álljon.
# A teleszkópok jóbarátok, azonban az olcsó, csillapítás nélküli változatok csak elnyelik a tekerésünk energiáját, és terepen sem érnek semmit, ezeknél egy hagyományos merev váz-villa kombináció ezerszer jobb. # A váz hosszúsága is kulcsfontosságú, ha hosszú, akkor feláldozzuk a fordulékonyságot, ha túl rövig, akkor a bicaj ideges, nehezen kontrollálható lesz.
# Azt, hogy mennyire fekszünk, avagy görnyedünk a biciklin a váz hosszúsága mellett az ülés beállítása, és a stucni (ez az az alkatrész, ami összeköti a fejcsapágyat a kormánycsővel) hossza is befolyásolja. Az ülés előre-hátra csúsztatásával azonban vigyázzunk, ha túlságosan elöl van, akkor már nem optimális az üléspozíció ahhoz, hogy hatékonyan tekerjünk, ha túl hátul van, akkor pedig olyan nagy erőkar áll elő, amely egy nagyobb bukkanónál el tudja hajlítani a nyeregcsövet is. # Minél jobban görnyedünk a bicajon, a nagy farizon annál nyújtottabb állapotban van, és annál hatékonyabban tud dolgozni, azonban ez kétélű fegyver, ugyanis görnyedve nehezebb irányítani a biciklit (főleg terepen), ráadásul hosszú távon ez is gerincsérvhez vezethet!
# A nyereg dőlésszögének beállítása is nagyon fontos, az optimális a teljesen vízszintes, de ettől egy kicsit eltérhetünk. A túlzások itt is károsak, ha az eleje túl alacsonyan van, akkor nagy terhelést kapnak a karok a bictajozás közban, hiszen folyamatosan azok támasztanak meg az ellen, hogy lecsússzunk az ülésről.
Ha túl felül van az eleje, akkor az pedig időleges impotenciát is okozhat a heresérv, és egyéb "nyalánkságok" mellett.
Kapcsolódó írások:
- Betiltotta a biciklizést egy amerikai település
- Csúcson a benzinár: sosem tankoltunk még ilyen drágán!
- Felborították, majd összeverték és kirabolták a biciklist
- Őrjítő fotók: Lucy kilógó mellekkel a biciklikormánynál!
- Fotók: Kaszákkal teli biciklivel közlekedik a nyugdíjas artista
- Képekben a biciklis Budapest: 35 ezren vettek részt a Critical Mass felvonuláson