Tévedés, hogy mi döntünk
Tudat alatt manipulálnak bennünket étkezési szokásaink kiválasztásánál
Ha azt hisszük, hogy pusztán a szabad akaraton múlik, hogy egy szelet csokit, vagy valami egészségesebb rágcsálnivalót választunk, nagyon is tévedünk. Egy, a 'Journal of Consumer Research' című lapban megjelent cikk szerint az, engedünk vagy ellenállunk a csábításnak, csak azon múlik, hogyan tálalják a választási lehetőségeket.
2009.10.16 15:14medipress.huJuliano Laran (Miami Egyetem) és kollegái kutatásuk során megvizsgálták, hogy egyes szavak és témák hogyan befolyásolják a vásárlók választását, ha egészséges és egészségtelen ételekről van szó. A kutatási eredmények szerint a választásaink elsősorban attól függnek, hogy milyen hatások értek minket a választást megelőzően.
A tesztek során önkénteseket kértek meg, hogy játsszanak szókirakót, amelyben olyan szavak szerepeltek, amelyek az önmegtartóztatást (súly) vagy az elcsábulást (finom) sugallták. "Az önmegtartóztatással kapcsolatos szavakat kirakó önkéntesek szinte mind az egészségesebb nassolnivalót (müzliszelet) választották a teszteket követően, míg a másik csoport tagjai inkább a hagyományos édességeket" - nyilatkozta Dr. Laran.
"A minket érő hatások rendkívüli módon befolyásolhatják a jövőbeli választásainkat, legyen szó akár étkezésről, akár a különböző márkák közti döntésről. Jellemzően mindig az utolsó minket ért hatás a legerősebb, ezért jó, ha odafigyelünk az ilyesmire vásárlás vagy étkezés esetén."