Cigi, pia, zsíros ételek és kevés mozgás
A magyar valóság: önpusztító életet folytatunk
A GfK felmérése szerint a magyar lakosság nagyobbik része rendszeresen dohányzik, a hagyományos magyar konyha szerint étkezik, rendszeresen iszik alkoholt és alig mozog.
2009.05.21 17:00Gfk/hirado.huA lakosság több mint fele azt állítja, hogy normálisan étkezik, egyharmada pedig olyasmit eszik, ami ízlik, még akkor is, ha az kevésbé egészséges - többek között ez derül ki a GfK Hungária és a TÁRKI közös felméréséből, amely a lakosság étkezési szokásait vizsgálta. A kutatás szerint csupán a magyarok egytizede figyel oda arra, hogy egészségesen étkezzen.
A felmérés szerint a magyar lakosság nagyobbik része továbbra is önpusztító életmódot folytat, rendszeresen dohányzik, a hagyományos magyar konyha szerint étkezik, rendszeresen iszik alkoholt és alig mozog. A lakosság kisebb, 4 százalékát kitevő "felső plusz" elnevezésű egészségtudatosabb része viszont nemcsak az ételek gondos megválasztására figyel oda, hanem az élelmiszerek megvásárlása során azok összetevőit is rendszeresen ellenőrzi.
A megkérdezettek szerint az a legfontosabb, hogy a termék mesterséges színezék és ízesítőanyag nélküli, illetve tartósítószer-mentes és alacsony zsír-, szénhidrát-, kalóriatartalmú legyen. A társadalom 14 százalékát alkotó "befutott értelmiségiek" csoportja szintén az átlagosnál nagyobb súllyal veszi figyelembe a fenti szempontokat a vásárlásainál. A kutatásból kiderül az is, hogy a lakosság felénél gyakran szóba kerülnek a testsúlyproblémák például az elhízás, vagy a túlzott soványság.
A "felső plusz" rétegben ez az arány 60-70 százalék. Legritkábban a társadalom 7 százalékát alkotó "városi alsóközép" és a társadalom legalján elhelyezkedő, 18 százalékot kitevő "underclass" nevű réteg tagjai beszélnek a problémáról. A "befutott értelmiségiek" és a 17 százalékot alkotó "hedonista fiatalok" egyötöde rendszeresen, 40 százalékuk pedig alkalmanként sportol.
A lakosság egészében a soha nem sportolók aránya viszont csaknem 60 százalék, a társadalom alsóbb rétegeiben pedig még ennél is magasabb. A kutatás arra is rámutat, hogy a lakosság többet szeretne tudni arról, mit tehet a saját egészsége érdekében. Szinte mindegyik társadalmi csoport úgy véli, nem elégséges a kapott információ, emiatt is a termékválasztásnál sok a bizonytalanság.