Kényszer, hogy lépést tartsunk másokkal

A férfiak túlköltekezésre vannak programozva?

Adósság, elálverezett házak, növekvő hitelkártya-tartozás, kölcsönök, jelzálog és talán még a kapuzárási pánik miatt vásárolt sportautó is lehet a jele a kényszeres túlköltekezésnek.

2009.12.27 08:59medipress.hu

A Michigani Egyetem kutatója, Daniel Kruger a magyarázatért az evolúcióhoz és a párosodáshoz fordult. Feltételezései szerint a férfiak azért költekeznek, hogy elkápráztassák a társukat. Már több százezer éve tömören az utódnemzés a végső cél. A Közegészségügyi Főiskola kutatósegéd tudósa, Kruger 18-45 év közötti felnőtteken tesztelte feltételezését, és azt találta, hogy a költekezés mértéke összefügg a jövőbeni családalapítási szándékkal és a múltbeli párválasztási sikerekkel, de kizárólag csak a férfiak esetében.

A költekezés volt az egyetlen tényező, mely előre jelezte, hogy hány partnert tervezett az illető az elkövetkezendő öt év során. A házasok esetében különbség mutatkozott az elmúlt évi egyéjszakás kalandok terén, de ugyanaz volt az eredmény a múltbeli vagy a jövőben elképzelt partnerek számában. A legkonzervatívabb pénzügyi stratégiával gondolkodó férfiak (25 %) átlagban 3 partnerrel élt az elmúlt öt évben, a következő öt évben pedig ugyanazon hölgy mellett óhajtottak kitartani.

Ez a szám pont a kétszerese volt annál a 2 %-nál, akik a legkockázatosabb stratégia szerint éltek. „Az ősi időkben a férfiakat aszerint értékelték, hogy mennyire tudtak gondoskodni másokról. Az új fogyasztói kultúrában ezt a megvásárolt árucikkekkel tudjuk megmutatni, nem azzal, hogy jól tudnak vadászni, vagy védelmet nyújtani.” – állítja Kruger. "Alapvető választ ad arra, hogy miért érzünk kényszert arra, hogy lépést tartsunk másokkal. A pénzügyi sikerek hagyományosan jót tesznek az utódnemzés sikerének is, így a férfiak szeretnék bebizonyítani, hogy vastag a pénztárcájuk.

Tehát hol jön a képbe a gazdasági válság? „Ez részben a pénzügyi rendszer és az utóbbi időszak gazdasági irányvonalnak az eredménye, de hiszem, hogy a párválasztási stratégiánk is hatással van rá. A versenyhelyzet irányítja a fogyasztásunkat. A jelenlegi hitelkrízis szempontjából az eredmények azt sugallják, hogy ez a versenyhelyzet az egyik oka annak, hogy tovább nyújtózunk, mint ameddig a takarónk ér. Az elvárások egyre feljebb kúsznak, ahogy az emberek egyre többet keresnek, és mindenki be akarja bizonyítani, hogy jobb az átlagnál.”

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.