Kockázattal lehet sikeres!

Az üzleti életben nem csak a férfiaknak kellene szerepet kapni

Kutatások eredményei azt mutatják, hogy a gazdasági versenyszférában farkastörvények uralkodnak, csak a gátlástalan, kockázatot vállaló férfiak közül kerülnek ki a sikeres vállalkozók.

2008.05.26 12:55medipress

Ez a kijelentés egy közismert sztereotípiának felel meg. A Missouri Egyetem kutatói azt találták, hogy a sztereotípiák befolyásolják mind a férfiak, mind a nők döntéseit a pályaválasztáskor. „Azt, hogy egy férfi vagy egy nő belevág-e egy üzletbe, alapvetően meghatározza a sztereotípiákhoz való hozzáállása”- jelentette ki a Robert J. Trulaske-ról elnevezett Üzleti Főiskola professzora és management szakának vezetője, Daniel Turban. 

„Tény, hogy természetéből adódóan egyik nem sem képzettebb, mint a másik, mégis, a közvélemény az üzleti érzéket a férfias jellemmel párosítja, és ez meghatározza az emberek döntéseit.” Annak ellenére, hogy az üzletkötést férfiasnak tartja a sztereotípia, Turban professzor szerint mégis számos olyan jellemzője van egy sikeres vállalkozásnak, mely a hagyományos női szereppel jobban összeegyeztethető. Például a kapcsolatteremtést, a szerény, udvarias viselkedést, a gondoskodást, a vendégül látást nőies tulajdonságnak tartjuk, és az is igaz, hogy ezek alapvetően szükségesek a jó üzlet létrejöttéhez. 

A kísérletben üzleti főiskolai hallgatókat kértek arra, hogy olvassanak el gazdasági híreket, majd válaszoljanak kérdésekre, és töltsenek ki egy kérdőívet a saját vállalkozási céljaikról. Egyes cikkekben nem tettek említést nemekről, más cikkekben előfordult női vagy férfi sztereotípiával kapcsolatos utalás. Amikor a férfias sztereotípiára finom utalás szerepelt a cikben, akkor a férfiak sokkal magasabb arányban jeleztek a kérdőívben üzleti késztetést, mint a nők. 

Míg a semleges cikkek olvasása után nem volt különbség férfiak és nők vállalkozási szándékai között. „Az eredmények azt mutatják, hogy a vállalkozást tipikusan a férfias szakmák közé sorolja a sztereotípia”- összegezte Turban professzor a kísérlet eredményét. Turban véleménye szerint a nemi különbségek a szakmaválasztás során azért figyelhetők meg, mert a férfiakat is és a nőket is befolyásolják a sztereotípiák. Akkor vonzóbb a nők számára egy vállalkozás, ha a leírásában nem szerepel a sztereotípiákra való utalás.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.