Újra kell gondolni a metrókocsik beszerzését?
Az LMP szerint gyártsunk metrót
Az LMP budapesti frakciója szerint érdemes lenne elgondolkodni a magyar metrógyártás beindításán, mivel több százmilliárd forintról, számításuk szerint 700-800 kocsiról van szó.
2011.06.20 16:12MTIAz LMP hétfői közleményében úgy fogalmazott: azzal, hogy a versailles-i bíróság a BKV javára döntött, "nagy lehetőség előtt áll Budapest", újra kell gondolni a metrókocsik beszerzését.
Szerintük azért érdemes megfontolni a magyar gyártást, mert nemcsak a 4-es metró új szerelvényeiről van szó, hanem a 2-es és 3-as vonal, és a HÉV elavult szerelvényeinek lecseréléséről, valamint az 5-ös metró vonalára beszerzendő új kocsikról is. Mindez 700-800 új kocsit, és 200 milliárd körüli összeget jelent.
Kifejtették, hogy a 2-es metró szerelvényeinek lecserélésénél gondolni kell arra, hogy a 2-es metrót hamarosan összekötni tervezik a gödöllői HÉV-vel, a 3-as metró nem sokkal fiatalabb járműállományának cseréjénél pedig a nagyvasúti átjárást lehetővé tévő szerelvényekre van szükség.
A HÉV-szerelvények cseréjével kapcsolatban azt írták: fontos szempont lesz, hogy megfeleljenek a szentendrei és csepeli, ráckevei HÉV összeköttetését biztosító 5-ös metró igényeinek.
A párt úgy vélte, nem mindegy, hogy a metrókocsikért kifizetett óriási összeg magyar vagy külföldi munkások zsebébe kerül, és az adóbevétel a hazai gazdaságot vagy más ország gazdaságát gyarapítja. Hozzátették, ha nem sikerül is Magyarországra telepíteni a gyártást, mindenképp komoly mennyiségi kedvezményt kell tudni elérni egy nyílt versenyben.
Az LMP arra kérte Tarlós István főpolgármestert, hogy ismertesse a nyilvánossággal, mikor áll le a 2-es és 3-as metró a szerelvények leselejtezése miatt, mit akar tenni a főváros a vonalak leállásának elkerülése érdekében, és mit kívánnak tenni azért, hogy a frissen beszerzett járművek ne legyenek alkalmatlanok már középtávon a gyorsvasúti hálózat bejárására.
Tarlós István főpolgármester és György István főpolgármester-helyettes június 10-én közölte, hogy lehívhatja a BKV a metrókocsi-szerződés bankgaranciáját, miután a másodfokon eljáró versailles-i bíróság jogerősen így döntött. A bankgarancia teljes összege, mintegy 30 milliárd forint már megérkezett a BKV bankszámlájára.