Pörölnek a metrókocsik miatt
Június 8-án kiderül: mit birkózott össze a BKV és az Alstom
Június 8-án hirdet ítéletet a versailles-i bíróság a BKV és Alstom között a teljesítési garancia lehívása miatt indult perben.
2011.05.05 16:20MTIA versailles-i fellebbviteli bíróság szerdán tartott másodfokú meghallgatást az ügyben, de döntést nem hozott.
Az Alstom tájékoztatása szerint két kimenetel lehetséges, vagy helybenhagyják az első fokon eljáró nanterre-i bíróság december 21-i döntését, amelyben megtiltották a szerződés teljesítésére garanciát vállaló bankoknak az összeg, 130 millió euró kifizetését, vagy hatályon kívül helyezik az elsőfokú ítéletet, és ideiglenes intézkedésként a pénz kifizetésére kötelezik a bankokat.
Korábban a nanterre-i bíróság nem jogerős döntésében megtiltotta, hogy a pénzintézetek átutalják a BKV a bankgaranciát, ezt a BKV megfellebbezte, most másodfokon folyik a per. A BKV tavaly október 20-án bontotta fel a szerződést az Alstommal, amelyet a 2-es és 4-es metróra szánt szerelvények gyártására kötöttek még 2006-ban.
A felmondása oka az volt, hogy az Alstom nem szerezte meg határidőre a szerelvények gyártásához szükséges típusengedélyt.
A felbontással egyidejűleg a BKV megpróbálta lehívni a szerződésben foglalt bankgaranciát, ám ezt az Alstom vitatta, ezért utóbbi a bírósághoz fordult. Bár az eredeti szerződésben magyar választott bíróságot neveztek meg, az ügy végül egy nanterre-i bíróságon kezdődött meg. A francia igazságszolgáltatás december 9-én hallgatta meg a feleket, majd az Alstom december 21-én közölte, hogy a bíróság nem jogerősen úgy döntött, megtiltja, hogy a BKV lehívhassa a bankgaranciát.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy az Alstom által gyártott Metropolis kocsik fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mintha a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna őket. Emiatt nem adták meg a derogációt (jogszabálytól való eltérést) a francia cégnek.
A szerződés szerint az Alstom 22 szerelvényt gyártana a 2-es metróra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a négyes vonalra 114 millió euróért.