Fővárosi gondok
Járjunk villamossal? - Az autó lassú, drága és környezetszennyező!
Jobb-e autózni, mint villamosozni? Erre a kérdésre mindenki ismeri a választ: "az autó kényelmesebb és csak azzal kell megosztani, akivel szeretném" - A mondat másik fele azonban hiányzik: az autózás lassú, környezetszennyező és drága!
2008.03.23 15:00bkv.huA lassulás 40%-os, a környezeti terhelés 60%-át okozza, negatív (externális) költsége Budapesten több, mint 500 milliárd forint évente.
Az autózás lassú
Az ezredforduló környékén Budapesten az autós közlekedés 5 év alatt drasztikusan lelassult. A lassulás mértéke óriási; ez a kocsiban ülőnek plusz üzemanyag költséget jelent.
Az autók számának növekedése és az egyéni közlekedés lassulása ahhoz vezetett, hogy jelenleg a városban az autók átlagsebessége a Nagykörúton belül 13 km/h ( az egész városra vetítve ez az érték 22,3 km/h), ezzel szemben a közösségi közlekedés keringési átlagsebessége 21km/h, de a Nagykörúton belül is meghaladja a 15 km/h-t csúcsidőben.

Az autózás környezetszennyező
A BKV Zrt. által üzemeltetett 10 közlekedési ág közül csak egy károsítja a budapestiek levegőjét, ez pedig a busz. Jelenleg a társaság az utasok 41,3%-át busszal, 26,4%-át villamossal, 22%-át metróval juttatja el úticéljához, a maradék 10,3% oszlik meg a többi közlekedési ág között.
Ha a közlekedési ágak közötti megoszlás tovább módosul úgy, hogy a változtatástól azt várjuk: a kötöttpályás közlekedés előnyben részesüljön, akkor a környezetre is kevesebb terhelés jut.
Az autózás drága, sok helyet foglal és nem energia-hatékony
Az autózás drága annak, aki a gépkocsit üzemelteti, ezt mindenki tudja (jármű árak, adók, biztosítások, üzemanyagköltség). Azt azonban nem is gondolnánk, hogy a budapesti közlekedés ténylegesen megfizetett externális költsége 532 milliárd forint.
