Győzött a logika
Európai színvonalú vasúton az elővárosban?
Néhány évtizedes késéssel immáron folyamatban vannak a fővárosi elővárosi vasútvonalak fejlesztésére és kiegészítő beruházásaik megvalósítására az előkészületi munkálatok.
2011.03.01 11:20ma.huA tervek szerint korszerűsítik a Nyugati és a Keleti pályaudvar kapcsolódó vonalszakaszait is. A felújítási munkálatok előkészítési költségeit hazai forrás fedezi – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra (NIF) Fejlesztő Zrt.
A Nyugati és a Keleti pályaudvar kapcsolódó vonalszakaszait érintő tervezett beruházás magában foglalja a jelenlegi leromlott állapotú vasúti pálya, a biztosítóberendezés, az áramellátó-rendszer korszerűsítését, a kapacitás bővítését, az utazási sebesség növelését, a leromlott személyszállítási infrastruktúrával rendelkező állomások korszerűsítését, az esélyegyenlőségi feltételek megteremtését.
„A tervezett korszerűsítéssel javul az elővárosi közösségi közlekedés szolgáltatási színvonala Budapest és agglomerációjának kapcsolatában – mondta Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. Az utasok számára komfortosabbá válik a vasúti közlekedés, jelentős mértékben csökkenhet a késések száma és időtartama” – hívta fel a figyelmet a szakember.
A beruházás keretében a Nyugati pályaudvartól (kizárva) és a Rákospalota-Újpestig (bezárva) terjedő szakaszon megújul Istvántelek és Rákospalota-Újpest állomás, továbbá a jelenleg kielégítő városi kapcsolatokkal nem rendelkező Rákosrendező állomás utasforgalmát a tervek szerint a Hungária körút térségében létesülő új megállóhely veszi át. A vasúti utasforgalmi helyek jobb megközelíthetősége érdekében Rákospalota-Újpest állomáson új P+R parkolókat és kerékpártárolókat hoznak létre. A vasutat keresztező szintbeni közúti átjárókat korszerűsítik, ennek hatására a közúti várakozási idők csökkenhetnek.
A Keleti pályaudvar csatlakozó budapesti vonalszakaszain a Kőbánya-felsőtől Rákos állomásig terjedő fejlesztés során a két állomás közötti pálya további két vágánnyal bővül, ami jelentősen csökkenti a kapacitáshiányt és a nagy forgalom miatti zavarérzékenységet. Kőbánya-felső állomás utasforgalmát áthelyezik az Éles sarokhoz, illeszkedve a későbbiekben kiépülő közlekedési csomóponthoz.
A korszerűsítéshez mindkét vonalszakaszra elkészült a megvalósíthatósági tanulmány és rendelkezésre állnak az engedélyezési és tendertervek. Jelenleg a szükséges létesítési engedélyek beszerzése és a tendertervek bírálata zajlik. A terveket a Budapest Konzorcium – a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt., a Közlekedés Kft. és a Viteco Kft. konzorciuma – készíti. A beruházás kivitelezése a Nyugati vonalcsoporton legkorábban 2012-ben kezdődhet meg, a Keleti pályaudvar csatlakozó vonalszakaszait érintő beruházásé pedig ennek befejezését követően, legkorábban 2015-ben indulhat el.
A beruházás előkészítési munkálatai más projektekkel együtt folynak, ezekre a 1067/2005 kormányhatározat értelmében összesen mintegy bruttó 2,3 milliárd forint áll rendelkezésre, teljes mértékben hazai forrásból.
Korszerűbb vasút európai forrásból
A tervek szerint ebben az évben elindulnak a páneurópai közlekedési hálózathoz kapcsolódó Szajol – Püspökladány vasútvonal felújítási munkálatai. A korszerűsítés nyomán biztonságosabb és gyorsabb lesz a vasúti közlekedés ezen a vonalon. A több mint 130 milliárd forintos költségvetésű beruházást nagyrészt uniós forrásokból finanszírozzák – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.
A Szajol–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalszakasz átépítéséhez kapcsolódóan – ami az ötös számú páneurópai közlekedési korridor alternatív útiránya – korszerűsítik a vasúti pályát Szajol és Püspökladány között. A kivitelezés előkészítése lezárult, a tervek szerint 2011-ben kezdődnek a munkálatok, amelyek révén megújul a vasúti pálya az érintett szakaszon.
A tervek szerint a korszerűsítési munkálatok három projekt keretében valósulnak meg. Az első projekt során Szajol és Kisújszállás között korszerűsítik a pályát, ezzel párhuzamosan, pár hónappal eltolva a második projekt keretében a Kisújszállás és Püspökladány közötti szakasz felújítása indul. A harmadik projekt során új, korszerű biztosítóberendezést építenek ki a felújított pályaszakaszokon. Ezek mellett a projekt részét képezi a Szajol – Püspökladány vonalszakasz fejlesztéséhez kapcsolódó lebonyolító mérnöki tevékenység ellátása is.
A kivitelezők kiválasztására folyamatban van a közbeszerzési eljárás, a tervek szerint az eredményhirdetésre ez év áprilisában kerül sor. A szerződéskötést az eredményhirdetés után 20 nappal tervezi a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A kivitelezési munkálatok a szerződéskötés után indulnak, de folyamatos vágányzárat igénylő munkálatok csak 2012 tavaszától várhatók.
A Szajol – Kisújszállás és a Kisújszállás – Püspökladány vonalszakaszokon 2015. október elejére várható a pályaépítés befejezése. A teljes, mintegy 70 kilométer hosszú Szajol – Püspökladány vonalszakaszon a biztosítóberendezés telepítése is várhatóan 2015 őszén fejeződik be. A műszaki átadásra többek között a próbaüzemi hiánypótlások elvégzése és a teljesítési igazolások megléte után kerülhet sor.
„A projekt célja a biztonságos, környezetbarát közlekedési lehetőség megteremtésével a térség fejlődésének elősegítése, a vasúti szolgáltatás színvonalának emelése, az eljutási idő csökkentése – mondta Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. A felújítás nyomán az érintett szakasz alkalmas lesz az óránként 160 kilométeres sebességű szerelvények közlekedtetésére is egy más projekt keretein belül megvalósuló egységes vonatbefolyásoló rendszer, az ETCS 2 kiépítésével” – tette hozzá a szakember.
A projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg. A támogatás teljes összege bruttó 137,4 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig a Kohéziós Alapból származik.
Kapcsolódó írások:
- Hadjáratot indít a MÁV a bliccelők ellen az elővárosi vonatokon
- Kimosott zúzottkő - Változik a budapesti elővárosi vonatközlekedés
- Újra közlekedhetnek az elővárosi vonatok
- Jobb az eddiginél? - Vasárnaptól él az új vasúti menetrend
- Gyalogosokat gázolt egy elővárosi vonat Párizs térségében, két halott
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06