A légszennyezettség szembetűnő a fővárosban

Budapesti szmog képriport, már Amerikában is írnak róla

Ha felmegy az ember a budai hegyekbe és visszanéz a pesti oldalra, a légszennyezettség szembetűnő: a főváros sík részét többnyire sárgás szürke füsttakaró borítja - jegyezte meg a bostoni lap tudósítója budapesti keltezésű írásában.

Budapesti szmog képriport képgaléria

2008.03.20 07:25MTI, ma.hu

A magyar főváros ingázó forgalmának gyors növekedése következtében ismét gondot jelent a budapesti szmog - írta a szerdai The Christian Science Monitor. Ha felmegy az ember a budai hegyekbe és visszanéz a pesti oldalra, a légszennyezettség szembetűnő: a főváros sík részét többnyire sárgás szürke füsttakaró borítja - jegyezte meg a bostoni lap tudósítója budapesti keltezésű írásában.

Felülről jól látszik, hogy mekkora szmog ül a városon. Napjainkban a por koncentrációja jóval az egészségügyi határérték fölött van. Európában általában csak néhány spanyol városban mérhető ennél nagyobb, vagy hasonló érték. A por pedig számos komoly betegséget okozhat. Tudják ezt a külföldiek, akik itt élnek néhány évet, azok is a Rózsa-domb tetejére vagy az annál is magasabb Gugger-hegyre költöznek, ha tehetik. Mert ez a legdrágább része a városnak, már aki tud adni az egészségére. A képeken jól látható, hogy csak a Rózsa-domb tetején "tiszta" még a levegő, a városon már sűrű szmog terjeng. A képek a Gugger-hegy tetejéről készültek napjainkban illetve egy vihar utáni napon.

A kommunizmus összeomlása után 19 évvel a magyar főváros levegőjének minősége ismét problémává vált - írta Colin Woodard, utalva arra, hogy a légszennyezettség mértéke tavaly 115 napon meghaladta az ajánlott mértéket és 80 napon az EU-irányelvekben engedélyezett szintet is túllépte. December végén és január elején évtizedek óta az egyik leghosszabb szmogidőszak köszöntött a városra. 1989-ben, a kommunizmus bukásakor, Budapest levegője iszonyatos volt.

A 90-es években azonban a kétütemű Trabantok eltűntek a városból, újabb, tisztább nyugati kocsik váltották fel a piszkos szovjet autóparkot, javult a levegő minősége. Az utóbbi években viszont az akkori eredmények megfordultak: egyre többen ingáznak Budapestre az elővárosokból. A lap Zlinszky Jánost, a Közép- és Kelet-európai Regionális Környezetvédelmi Központ munkatársát idézte, aki elmondta, hogy a korábbi londoni típusú (magas por, korom és kén-dioxid koncentráció esetén fellépő) szmogot mára felváltotta a Los Angeles-i típusú (az elsősorban a közlekedésből származó szén-monoxid jelenlétében keletkező) szmog.

Az újság Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke véleményét is idézte: a légszennyezettségért nagyrészt az amerikai stílusú elővárosi lakóövezetek és bevásárlóközpontok fejlesztése okolható. Több százezren hagyták el Budapest belvárosát és költöztek ki az egykori zöld övezetekben létesített lakóparkokba. A tömegközlekedés fejletlensége miatt a munkahelyükre visszajárók naponta kocsiba ülnek. A magyaroknak ma 3 millió személyautójuk van, csaknem kétszer annyi, mint 1989-ben.

A közlekedés a fő oka a légszennyezettségi helyzet súlyosbodásának - mutatott rá a szakértő, aki szerint a megoldást az autós forgalom csökkentése és a tömegközlekedési eszközök használatának növelése jelentheti. Lukács András szerint ehhez gondosabb területfejlesztésre, olcsóbb tömegközlekedésre, tovább a dugódíjak bevezetésére és magasabb belvárosi parkolási díjakra volna szükség.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.