Feketén pöfögnek

Egyik BKV-busz sem felel meg az új zöld követelményeknek?

A BKV buszainak tizenhárom százaléka felel meg az Euro 3-as károsanyag-kibocsátási normának, a többi ennél alacsonyabb kategóriájú. Ha a közlekedési társaság új járműveket szerezne be, azok csak az Euro 5 osztályba tartozhatnának.

2011.01.19 07:34MTI

A BKV 1350 autóbuszából mindössze 180 tartozik az Euro 3 károsanyag-kibocsátási osztályba, a többi ennél alacsonyabb kategóriájú - mondta el Nemecz Gábor, a BKV beruházási igazgatója a Fővárosi Közgyűlés városfejlesztési és környezetvédelmi bizottságának ülésén.

A beruházási igazgató egy kérdésre válaszolva mondta el, hogy ha a BKV új buszokat venne, azok csak a Nemzeti Közlekedési Hatóság által előírt, Euro 5 károsanyag-kibocsátási osztályba tartozhatnak.

A BKV-nál jelenleg a legkorszerűbb autóbuszok az Euro 3 osztályba tartoznak, a többi ennél alacsonyabb kategóriájú - jelentette ki az igazgató.

Mint mondta, az elmúlt időszakban többször vizsgálta a BKV a buszpark megújítását, ez - mint mondta - "alapvetően gazdasági kérdés". Úgy fogalmazott, a BKV jelenlegi helyzete nem teszi lehetővé, hogy önállóan megoldja az autóbuszok beszerzését, "nincs abban a helyzetben, hogy a saját forrás terhére új buszokat állítson forgalomba".


Nemecz Gábor beszámolt arról is, hogy a BKV a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) és a fővárossal alternatív megoldást keres a fővárosi buszpark megújítására, "de nem a BKV-n múlik, hogy ennek a fedezete mikor áll rendelkezésre".

Nincs szmoghelyzet Budapesten

A Fővárosi Közgyűlés városfejlesztési és környezetvédelmi bizottsága a fővárosi szmoghelyzetről hallgatott meg beszámolót; Gonczlik Tamás Kálmán környezetvédelmi szakreferens azt mondta, hogy a fővárosban jelenleg nincs szmoghelyzet. Vasárnap nem volt olyan mérőállomás a fővárosban - mondta -, amelynél meghaladta volna az egészségügyi határértéket a szálló por koncentrációja, hétfőn pedig a 11 mérőállomásból 3 volt olyan, amelynél az egészségügyi határértéket ugyan meghaladta, de a tájékoztatási fokozatot nem érte el. Kiemelte: a városszerte elhelyezett 11 mérőállomás adatai alapján megállapítható, hogy a szmoghelyzet jellemzően a város közepén alakul ki, a város külső részein kevésbé, ez azt támasztja alá, hogy az emberi tevékenységnek komoly hatása van a szmoghelyzetre. Mint mondta, a szmoghelyzet kialakulása tehát a meteorológiai állapot és az emberi tevékenység "összege", a meteorológiai helyzetre nincs befolyásunk, de az emberi tevékenységet (közlekedést, fűtést, gazégetést) lehet korlátozni. Felhívta a figyelmet arra, hogy az Országos Meteorológiai Szolgálat internetes oldalán 48 órára előrejelzést ad a fővárosi levegőszennyezettség alakulásáról.

Nemecz Gábor egy korábbi BKV-s buszteszten az MTI-nek elmondta, ahhoz, hogy a BKV lecserélje a szanálásra érett ezer buszt, mintegy 60-80 milliárd forintra lenne szükség.

A buszok átlagéletkora jóval meghaladta a 16 évet, műszakilag a többségül nagyon rossz állapotban van. A 2009-es őszi iskolakezdéskor a BKV-nak alvállalkozóktól kellett buszokat bérelnie, mert nem volt elég forgalomképes járművük. A legjobb állapotban a Volvo, illetve a 2009-ben beszerzett belga Van Hool buszok vannak. Utóbbiak Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató szerint nagyon jól beváltak, a BKV elégedett velük.

A legutóbbi, midibuszos tenderen - amelynek eredményét végül a Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette - a BKV csak Euro 5-ös besorolású buszokat szerzett volna be.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.